Tuesday, December 19, 2006

Uhhum..

Sejak akhir2 ini, fikiran saya banyak sedikit terganggu dengan cerita2 berkisar kerja dan pejabat. Terlalu banyak conflict luar dan dalam yang perlu saya fikirkan. Saya kira sudah cukup pening dan celaru. Susah nak dijelaskan; lagipun ada orang fikir saya terlalu berfikiran negative. Well, even my boss admitted that at most time I do think positive. But for the current situation, as she told me ‘If someone who is as optimist as you are at most time could be like this, just imagine those who are not’.

We received the news already that we are being seconded for 1 year to the new management. And after that one-year we can decide whether to continue with the new management or revert back to the Parent co. I am not sure the ‘We’ means ourselves or actually the decision of those Big People. Because, they can just change the rules whenever they want and like to do… So the decision heals some of my 'thinking things', but still not totally eliminate what i have in mind.

4-working-years, I learnt a lot of things on human being. It seems that we (the Malaysians and especially the Malays) are moving very fast towards the world of materialization. Whatever we do or going to do at most time is meant for ourselves only. Those who think for others will usually be the sacrifice. The bigger and more you think about the others, the more you are going to be slashed in and out. To make it worst, some of those you think about will actually trying to get as much possible from you. Unfortunately, the higher the post holds and the bigger the salary earn will also leads to greediness to fill in your own pockets – without considering the responsibility, the future, the generation, the nations ..the sustaining of one. Sad. Am so sad. Thinking that actually there is a lot of things are going to take place in this very near future…

I am considering not disclosing my real name on the net. Bro Rollie, maybe you are right. Maybe too many people already knew who I am on the net, and it can be dangerous. :)

The best I can do right now is..
1. To do my job at my best.
2. To inform my participants to do good deeds for themselves and the people around them.
3. To maintain my own principals of life. Do not let others try to change it as accordingly to the world’s scenario today.
4. To develop myself to become a better person.
5. To have some relaxing activities, and events.
6. To pray…for Allah’s forgiveness and to seek peaceful heart.

And lastly, but not least ‘To smile’.
I guess the last one is the easiest thing for me to do now.

Thanx to friends who did asked about my situation. Thanx to those who care about me. I didn't realize that i was one of those optimist until you said so. I should try to have myself back soon. :) How wonderful it is to have friends like you all. Thank you for being by my side.

Thursday, December 07, 2006

Berkat Cikgu

I had chit-chatted with my boss. I think i am gonna miss her when she 'retired' from here soon.. She applied for VSS and it has been approved.

We talked about one incident that in a session of ISO awareness given to staff, the people in the group were questioning the trainer's objective. The face of the trainer changed. The trainer was so frustrated with the non-cooperative attitude; plus when they were requested to show how to get the info - they can't do it.

In the end what happened to them?

The other group who has no problem with the reason for the awareness session and the way they were being taught, understood the concepts and using the right forms. And the people who were questioning the teacher, was the one who using the wrong forms and had to re-do their jobs.

My boss said: Tulah. Cikgu ni kita tak boleh nak lawan2. Ada berkat pada cikgu ni.

And the conversation continue with broaden subjects. Such as what is currently happened in the country. Including tentang pengajian agama, dan pembelajaran alQuran. She mentioned about 'Berkat Cikgu'.

"Sebab tu dalam ajaran Islam kita disuruh berguru dan menghormati guru. Dengan keadaan murid (pelajar) yang bersedia untuk belajar, perlu ada persediaan untuk belajar (mcm kertas, pen, buku), keadaan cikgu yang perlu melihat pelajar, cikgu juga perlu ikhlas nak berkongsi ilmu, mata cikgu perlu lihat pelajar, sebab dalam mengajar ni ada roh dia. roh ilmu itu sendiri. transfer of knowledge".

"Recalled back, when Rasulullah SAW menerima wahyu, keadaan Nabi masa terima some wahyu tu sehingga berpeluh2, bermaksud certain ilmu tu 'berat' sebenarnya. Bagi yang menerima dan mengajar"

Itu buat saya terfikir, betapa bukan mudah menjadi seorang yang berkongsi ilmu. Certain types of courses made me exhausted. Some of the trainers almost lost the voice to talk. Jika tak ikhlas atau tak bersungguh2 mengajar, juga menyebabkan anak murid (pelajar) tidak dapat menguasai sesuatu dengan baik. Selalu mengingatkan diri saya untuk tidak berlaku prejudis di dalam kelas; dan melupakan kalau ada rasa tidak suka kepada mana2 pelajar sebab ianya mcm menjadi satu doa pula untuk pelajar itu boleh atau tidak menerima ilmu yang diberikan.

Juga membuatkan saya terfikir, betapa saya sudah lama tak berhadapan dengan seorang guru untuk belajar. :)

p/s: posting yang lepas ada adjustment sket, sbb taknak seolah2nya nampak 'controversy' dalaman. ehhehe Aini, insha-ALlah takda cakap bukan2. Sekadar peringatan untuk diri saya yang selalu lupa.

Friday, December 01, 2006

Pergi

Saya dah lama tak rasa macam ni.
Kadang2 sgt saya rasa. Kadang2 saya fikir rasa sebegitu membahagiakan.
Kadang2 saya fikir rasa itu sgt sebak. Sedih sampai saya rasa saya nak nangis.
Rasa yang buat hati saya bergerisik (err ada ke mende ni dalam kamus ek? macam berdesir tu kuat sgt bunyinye.. )
Tapi airmata saya takdelah keluar lagi.
Dan takde pun berita buruk yang berlaku sekarang
Atau orang yang sakitkan/kecewakan hati saya
(organisasi tu lain cerita.. tu desir lain..)

Tapi mungkin ada hikmah yang akan menanti hadapan saya.
Mungkin ada ilmu yang Allah SWT nak anugerahkan kepada saya. Allahu'alam.


Kata orang, 'antara tanda2 orang berilmu ialah selalu rasa nak mati'. Kenapa? Tanya saya. Kata orang 'sbb orang yang berjaya ialah orang yang selalu mengingati mati'. Dalam perlu saya teliti. Tapi otak saya tak kuat berfikir dan meneliti dalam2. Saya cuma rasa, itu kata orang.

Saya fikir. Saya jarang rasa, dan saya tahu ilmu saya sgt2 kurang nak dibandingkan dgn ramai org2 di sekeliling saya. Entahlah, mungkin peringatan utk saya kalau2 satu hari jadi benar.

Awak nak kata apa2?
... :)

Friday, November 24, 2006

HELP! i am DEMOTIVATED!

have you heard it before? yeah.. i guess years back when this blog was first discovered.
i am really2 demotivated. i am moving towards hating my work place. the people i am working with or going to work with or whatsoever it is.

i always try to avoid being in an agressive environment, as i know that at most time i wont be able to hold my anger. now i am not supposed to say anything as things are not at my level.!!!

someone, pls motivate me back?

Gosh!

I did it again!

At the moment i wrote this, i just shoot a sharp email to all the big people in the TO & CC list. Gosh, langgar protokol lagi.. tak tahuler ape yang menanti plak ni..
Kata seorang, harimau awak yang dah diam lama tu tiba2 mengaum ke.

Aishhhh... pray no bad things await me. :D
Teringat plak pepatah, terlajak perahu boleh diundur. Terlajak tekan SEND, hanya VIRUS je yang boleh erase..

err..should i send an email-virus now?

Wednesday, November 22, 2006

Done

it has been a while.
not that i don't wnat to write anything here. But i have the feeling of distinguish the writtings between personal matters and what i want people to know. i was hoping that i don't write much. afraid of letting my inner freedom being seen by so many eyes.

i guess i am being too pampered with my boss. and it turns out me becoming more not productive. or is it actually the environment surrounding me that give the unproductive energy towards every one else. so many people were asking me the questions on what happened here as my division is the one involved with the so-called havoc. i can't share with people over here, as to respect the terms & conditions of being the employee. most of them saying that i am saying negatively, but i have the ground of saying those things.

so what would i share with my fellow friends here.. remember, few years back i was discussing about the economy situation in Malaysia and predicted that the inflation is going to strike in malaysia soon, and the petrol price is going to go down when it was high. i(now i have the guilty feeling of not sharing what i know the most with my friends). i am not saying that i know it is going to be, not saying that i am dam* good with the figures and facts of economic statistic. to be honestly, i have the feeling of loosing the idea and picture of those numbers. but from the condition i have now, something is reallly really not right with Malaysia.. (if i am going to say what i want to say, will i be arrested? well u know that bloggers are being monitored by the government isn't it? )

i see the ideas, of which it is good. but i also have the feeling, implementation is not as good as on the paper. when things are not going smoothly, then there is something wrong with the current state of economy and the management of the country. continuanity of this will resulting in Malaysia becoming like Indonesia's state of economy. i have to gather all the facts before present the opinions. i guess most of the readers are already aware the possibility that we are going to be a stranger in our own land. Macam melukut di tepi gantang, menang bersorak kampung tergadai...

it hurts so much. so much to think about my own people, about my own land that more and more of them are becoming not Malays.. and indirectly not practising themselves as a muslim. i was thinking about the batlle of hundreds of years to fight for our own rights; thinking that all the people who were killed and died to protect our belief that God is One, to protect the land, the people, and the life of the next generations..

mungkin saya tidak pernah mengkaji secara mendalam tentang sejarah negara saya sendiri. mungkin saya hanya tahu sedikit sahaja. walau saya bercakap dan menulis dalam bahasa lain, tapi saya kira saya lebih mahir di dalam bahasa sendiri... menulis di dalam bahasa lain, supaya ilmu tidak hilang begitu sahaja kerana saya adalah insan yang tidak kuat ingatannya.

kadang2 terfikir, kesiannya kepada adik2 sekarang. belajar sudahlah sangat susah; kemudian sains dan matematik ditukar-ajar ke bahasa inggeris. sometimes i was thinking what is the point of doing that? untuk mudah dapat kerja nanti? untuk jadikan lebih berdaya saing? untuk lebih banyak mengkaji ilmu2 itu di dalam bahasa lain? kenapalah nak dibebankan budak2 itu saya rasa. kalau tujuannya supaya mereka dapat mengkaji ilmu2 sains dan matematik dgn baik, tukar ajeler silibus dan pendekatan pengajaran supaya lebih menjurus ke arah itu. kalau nak katakan untuk kerja dan lebih berdaya saing, kenapa tak wajibkan sahaja semua pengajaran di IPT Malaysia di buat dalam bahasa inggeris? saya sendiri pun sekolah dulu belajar bahasa melayu. alHamdulillah boleh dikatakan agak berjaya juga sekarang. saya kira ramai sudah graduan2 yang berjaya dan hebat2 yang dulu di sekolahnnya memang sekolah yang bahasanya bahasa kebangsaan. apalahh masalahnya dengan negara sendiri, bila niat seorang diri hancurkan seluruh masa depan negara. terlupa agaknya setiap seorang dari rakyat akan datang menuntut hak mereka di akhirat nanti.

p/s: peringatan untuk diri sendiri:
panjang pulak kali ini. sudahlah tu, awak tu pun entah ke mana hala tujuan. macam bagus sahaja tulis gitu dan gini. pulang sahajalah, marilah pulang sebelum bertambah kelam...

Tuesday, November 21, 2006

...

...








...
so many things to write and share.
yet, due to my own lack of self management, this is the only thing i am able to share...

Wednesday, November 15, 2006

flying high

i am flying high.....

resume non-stop trainings as usuall.
my trainees seem very cooperative. and they responding to my questions.
the class is fun and live. Quite happy teaching the class.

met other colleagues and bosses after the class.
we were having some chit chat. the boss shared some info from the group discussion, about the situation of a customer service agent received a call from a customer. The conversation went on and on. The customer seemed impressed with the agent. and here was the 'so-called-conversation':

Customer: Are you the manager?
Agent: No, i am not.
Customer: Are you the team leader?
Agent: No, i am not.
Customer: Who taught you all this?
....

It turns out that the agent is under the responsiblity of my training unit. I do not know who is the agent, nor do i know who taught the agent.
But i am still happy, because the agent is under our territory..
hehhe
i'm flying high. :P
alHamdulillah.......

at least, something better to hear after all the mess and bad news and havoc things and etc etc..
:)

Wednesday, November 01, 2006

Lost

I wonder why every time I had some good ideas to update my blog, I will be unable to do so due to network problem, or not being in front of the PC. Yet when I have the chance to be in front of the PC and there is no problem with the network, I’ll loss the idea to write.

Few days ago I was a little bit down. Depression. The reason? I felt ashamed of myself. I was trying to write an essay about my carrier plan and ambition outline, but found out I lost the words and the construction of the sentences were not to my satisfying. A friend of mine assisted me to do some proof reading. AlHamdulillah. At last it was done. But I think I have lost my ability to construct a good essay as I did during my studying time… It is difficult to describe how I feel, it was seems I do not appreciate my knowledge and continuously applying the value learnt in myself. Insha-Allah I will try to continuously make myself learning.

Went thru the tons of emails, my eyes found this :

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."

- Surah Al-Imran ayat 139


At that point of time, I felt a little bit better. As if God knows better, the surah came just at the right time. So I let it go and put all hopes to Allah SWT. If it is good for me, it is meant for me. If it is not meant for me, means it is not good to me. : )

Anyway, I appreciate those who want to put comments not hiding behind anonymous identity. Have a nice day.

Monday, October 30, 2006

Salam Aidilfiitri

I hope it is not too late for me to wish all of you selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir batin atas segala salah dan silap terkasar bahasa dan laku.

I'm back to office already.
But today am strunggling to write an essay on career plan and ambitions.
Sounds not so good, need to polish my writting skills...
Maybe i should reduce wathcing TV and start reading back all the economics journals... huuhuh tak tercapailer hasrat di hati kalau gini...

dah gelap..masa utk pulang.
saya dah blank hari ini...

Friday, October 13, 2006

Balik Kampung...

Balik kampung...wohooho balik kampung..

saya dah buat ramai tense hari ni bile mereka tahu saya dah mula bercuti..
dan hanya akan balik selepas cuti raya..
ehhehe
tapi.. saya masih lagi kat ofis pada jam 4.45pm ni.. :(
sbb tgh tunggu kek besday saya sendiri (yg obvisouly saya sendiri beli :P)
ok kek dah hampir sampai.. untuk itu sampai jumpa lagi..
selamat berpuasa!! :P

Thursday, October 12, 2006

Ramadhan 19th: alHamdulillah

Alhamdulillah..
- Perkara pertama yang terdetik di hati saya bila pertama sekali membuka mata. Betapa Allah telah memberikan sekian banyaknya nikmat dan masa untuk saya pada kehidupan ini.

Dalam perjalanan tadi, tiba2 saya teringatkan teman2 lama di Kampus dulu. Mereka yang telah bekerja bersama2 saya, yang menjadi anak-anak buah saya dalam aktiviti kampus. Alhamdulillah saya fikir betapa beruntungnya saya dapat mereka yang komited dan sanggup bersama2 saya.

Mungkin saya pernah menjadi seorang ketua, dan mungkin saya bukahlah seorang ketua yang baik. Ada janji2 yang saya terkilan tidak dapat tunaikan, samada untuk peserta2 program saya atau untuk committees saya.

APa yang diberikan kepada saya membuatkan saya sentiasa ingat bahawa bukan mudah menjadi seorang ketua. dan ketua selalu perlu membuat keputusan - the best they think will benefits all. Dulu saya tidak penalize orang atas kesalahan mereka-dan penjelasan yang baik telah diberi, tapi once they started to create 'havoc' - saya akan menjadi keras terhadap mereka.. apa2 pun yg terjadi saya tidak akan memberikan apa2 sokongan kepada mereka.. Ada sedikit unsur emotional, tapi saya tak usik org dulu kan:D

Saya pasti ada juga kata2 saya yang agak tegas dan critical. kalau ada mereka yang terasa dengan saya, dan mereka ada membaca tulisan2 ini saya minta maaf setulus hati. Tugas dan tanggungjawab yang diberikan kepada saya membuatkan saya perlu jadi 'keras' dan tegas, demi mempertahankan apa yang sepatutnya. Tapi saya pasti mereka juga dapati saya boleh menjadi kawan yang baik(kan kan :P)..

Terima kasih yang tak terhingga kerana selalu bersama2 saya, menyokong dan membantu saya. terima kasih terutamanya kepada College COmmittees 2000/2001; MMU Run Committees (Student Integration Program 2000); College Festival 2001.

Ada orang kata saya suka imbas sejarah.. Mungkin tak bagus, pada mereka? Entahlah, sebab kadang2 sejarah membuatkan saya lebih berhati2 di masa depan. Sejarah membuatkan saya belajar byk perkara, dan tidak melakukan perkara2 yang tidak sepatutnya lagi. Saya cuba, sekurang2nya untuk jadi lebih baik. Insha-Allah.

Apa2 pun, terima kasih atas ucapan selamat yang diberikan. :) Selamat hari lahir juga untuk Zarid dan juga Momay (Hajar). :)

Tuesday, October 10, 2006

Ramadhan 17th: Standby Team

Isn't it the Day the first sentences of alQuran came to Rasullullah SAW? And it is already 17th-Day. How time flies so fast... When i heard what Prophet SAW said about how much people wish the whole year is Ramadhan if they knew what lies beneath, i think i would wish the same.. for years already... Because this is the month and the time when i don't have to face with terrible nightmares that wake me up at the middle of the night with fast heart beat.. Because this is the month i do not feel 'afraid' of those unseen things.. or feel it existences. Because this is the month i feel relieve in my soul and the month when i feel so peaceful at my heart. AlHamdulillah i can still be in this Ramadhan. Really hope that i will be able to do better before the end of Ramadhan. Insha-Allah.

Another gonna-be-controversial remarks for today..

They are going to go for picketing this evening… Just came back from Urgent Meeting; and all the axe-kutip have to standby at centers. I? Not going to say anything much. Told already there might be a ‘riot’, rite? Oh, as being informed and instructed.. I won’t say ‘no comment’, instead all the responses will be answered by our respective management group. So, inline with what I vowed and signed to become an employee of my company – I’ll keep the story to myself and the staff of this company.

For those who think the picket will be called back.. I don't think so. They are very firm about this.

And if u wish to talk to me, no problem. I’ll be here at the office until late evening (not night ok) .. Mehlah bukak puasa sama2 dengan saya di sini, jangan segan bawa makanan sekali. hehehe Oh before I forget, sorry to all who invited me for berbuka puasa, I can’t make it. :) Insha-Allah we’ll meet at some other time.


Other things? Let see if I have spare time to talk to the computer this evening…

Friday, October 06, 2006

12th Ramadhan: LRT = Bas Mini Alaf 21?

Ada orang ingin saya menceritakan kisah pagi tadi. Kisah 3 jam di LRT baru sampai ke ofis.
ntahler..saya tak larat nak cerita balik.. cuma penat jugakler tukar train smapai tujuh kali.. 7 kali diulang. pagi2 tgk org dah penuh kat luar kawasan.. ada seorg pemandu bas beritahu, masalah sama berlaku lagi - train tak nampak dlm screen. dah tunggu lama kat luar ni.. dekat sejam saya agak2 dah ok, masukler ke dalam... cerita naik train la ni..

Tren 1: Dr setiawangsa patah ke wangsa maju
Tren 2: Tukar train gi ke tmn melati..
Tren 3: Kemudian tukar lagi train. dr tmn melati ke terminal putra, patah balik lalu tmn melati terus ke wangsa maju.
Tren 4: Kat wangsa maju kena tukar train lagi ke setiawangsa (balik!)
Tren 5: Dr setiawangsa sampai ke KLCC tukar train lagi.. Kat sini salah plak annoucement..diorang sudah terbalikkan train ke arah kelana jaya (which is selatan) dan terminal putra (which is utara).. tapi saya stick je dgn annoucement dlm train supaya naik train seterusnya ke kelana jaya..
Tren 6: Naik tren dari KLCC ke Masjid Jamek..turun lagi
Tren 7: Dr masjid jamek..dan akhirnya baru sampai ke Kerinchi..

Dan saya memang lewat amat ke ofis.. sampai ofis saya separuh nak pengsan, nak ckp dan senyum pun tak larat.. Akhirnya pukul satu (waktu rehat) saya tertidur.. alhamdulillah dah ok balik.. apa2 pun nasib baik saya tak keseorangan dlm 'perjalanan' sejauh itu.. kalau tak saya lebih tense..hehehe itulah Encik Sam dan jugak Cik Haineyy.. hohoho mekasihler sanggup tunggu sama2 naik..

Cerita kelakar nak kongsi ialah..since at most time only one platform yg berfungsi, jadi setiap kali tren datang petugas akan menjerit train tersebut utk ke arah mana supaya orang tak tersi;ap masuk.. "Gombak, gombak, gombak" (refer to terminal putra); and then the next train "Setiawangsa, setiawangsa"; and everyone was like "ha setiawangsa, masuk masuk.."

And of course, as usuall, kepala dah start menerawang.. If in the earlier age of 70s and 80s, Bas Mini was the main trasport until people complaint about overloaded passengers, it seems to be the same for LRT (Putra esp). And after about 30 years, we have the new kind of "Bas Mini"; with no-more-space-to-squeeze-in in the morning.. (kalau tak caya..korang yg bawak kete jee or yg luar KL tu tryler dtg KL hari bekerja jam 7.15 - 9.00 pagi mesti faham). Imagine, how would it be in the next 30 years? MM..mungkin mcm hainey ckp, die jadi 2 tingkat plak.. hehehehehe

(boleh tak kalau cerita ni takde penghujung, saya gantung aje kat sini? :P )
.
~tamat~

Friday, September 29, 2006

6th Ramadhan

AlHamdulillah. dah 6 hari berpuasa..
Ramadhan ke-4, berbuka puasa bersama Laili and Siha di MidValley.. Adhoc punya cerita.. perancangan dlm masa 1 jam, secara kebetulan jer... kat sana mcm2 cerita plak.. sebabnya.. sorang terlupa keluarkan duit, sorang lagi tertinggal beg duit dlm kereta..so sorang kena dahulukan.. Lepas berbuka, kami pergi tgk2 buku di MPH. tapi spot saya (dan siha..kerana kami jalan berdua..laili dah hilang entah ke mana) saya nampak cermin2 kaca dan coklat yang beranika rupa.. hmmm sedappnyaa (well, chocolate is one of my favvooorite..).. bestnyaa kalau dapat hadiah coklat2 tu... ehhehe hints hints.. :P

Then dekat tempat parking kereta, kereta plak problem. So dengan bersusah payah 3 org iron ladies pergi check kat engine. huuhuh bukan saya yg jadi ketuanya.. pemilik kereta la sape lagi kalau bukan cik laili kita.. boleh tahan dia check minyak hitam, air, air bateri semua.. dan yg paling best lampu suluh kami gunakan handphone yg ada lampu suluh. betul, memang ada henpon macam tu.. saya ada, tapi murah jer ler harganya.. satu harga henpon 3G maybe boleh beli 7-8 ..tapi sgt2 berguna..jatuh pun tak rosak.. fikir2 nak choose between 3G phone yg canggih dan mahal tu ke atau nak pilih kamera biasa yg tak canggih tapi selalu berguna? tak boleh nak buat keputusan plak.. ehhe cenggini punya cerita pun dah susah nak decide.. tapi fikir balik, takkan nak kasi mak pakai tepon 3G kan..mesti adik2 yg lepas tu pergi tukar dgn hp diorang.. (oh, btw cerita pasal berbuka puasa ni ditulis atas permintaan laili.. hohoho).

Anyway friends, just for your info.. probably my current hp number 3678740 will be terminated soon. so bitau je ler kan ni. on the way nak terminate (ada some procedure kena tunggu since ni corporate line). pls update yourself, insha-Allah sempat saya akan inform nanti tentang no. tunggal (chewah..cam projek single number access aritu plak).. utk sesape yg ada no lama /personal tu (end with '3122) inshaAllah no tu lah saya gune nanti..

Ok hari ni ada pertandingan akhir arm wrestling between staff in my unit. so, it was not bad.. saya jadi menang sorak..takleh masuklah, dah jadi judge & committee. Oklah, have new staff to attend. selamat meneruskan ibadat berpuasa semua.. and specially for Aida (aida sempat jenguk kejap blog ko:P) Aja!Aja! Fighting! Teruskan semangat utk memasak.. heheheh

Sayonara..

Wednesday, September 27, 2006

Ramadhan, 4th

Dear friends,

Receive this from my friends. So kalau ada berminat, boleh tgk kat bawah tu gambar poskad raya ni.. btw, planned to break fast (buka puasa) at MidValley today.. so kalau terjumpa, rajin2lah tegur yer.. i think i will not bring my spec today..takut tertinggal lagi..ehheeh

======

Assalamua'alaikum
Ramadhan is back again...Alhamdulillah we are here also again to cherish the blessing of Ramadhan. Soon, Syawal will materialised. As part of our
community outreach activity...we UmmiKuSayang Charity Team (http://www.ummikusayang.com/), a group of mums/daddies with high spirit, positive thinking, dedication and loving heart electronic group (e-group) based in Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur and Selangor, Malaysia wish to initiate Syawal's Raya Fund for two (2) homes :

1) . Rumah Amal Limpahan Kasih (RALK)
2). Pertubuhan Kebajikan Rumah Silaturrahim Nurul Qana'ah

We will be selling Eidul Fitri Charity Greeting Cards (postcard type) RM10 per 8 pcs and 100% profit from the selling will be given to the homes tentatively 15 days or earlier before Syawal. The front page of the card displayed the image(s) of the children from the homes themselves.

We call for all to brighten the kids Syawal and make it another unforgetful Syawal with the shower of love and blessing of Allah on all mankind.

Hurry!!! Kindly contact us for your order and InsyaAllah, we will delivered the Raya Card before 6th Oct 2006 to your doorstep. Additional RM2.80 for postage cost for delivery outside Wilayah Persekutuan and Selangor Darul Ehsan.

Call us to place your order :
1). Yeanti - 013-3439544 e-mail at syeanti@yahoo.com
2). Zarina - 012-2386014 e-mail at zarinasemuri@yahoo.com
3). Ninuk - 012-2092517 or e-mail at ninuknoviati@gmail.com
4). Nadia - 012-3751444 or e-mail at nadialoretta@yahoo.com

The products also exclusively available at the homes respectively and at UkS Taipan – 6B USJ 10/1J, 47610 UEP Subang Jaya - HURRY Get it there!

Further questions on UmmiKuSayang other attribute? E-mail Lily at lily@ummikusayang.com or Hani at hani@ummikusayang

If you wish to contact the homes directly at anytime their detail as below :

Rumah Amal Limpahan Kasih (RALK) - http://www.rumahamallimpahankasih.com/
No. 49, Jalan Bukit Puchong 2
47100 Puchong
Selangor D.E.

Contact person(s) : Pn. Rabaah or En. Zawawi at tel/fax : 03-80601770 or 019-2227339 or alternatively you can assist the home by donating direct via Perwira Affin Bank account no. 101020128984 or Malayan Bank Berhad account no. 562777100922.

Pertubuhan Kebajikan Rumah Silaturrahim Nurul Qana'ah
No. 34A/34B
Jln 10
Taman Batu
Off Taman Greenwood
68100 Batu Caves
Selangor D.E.

Contact person Cik Hidayah 03-61892001/017-9371278 or Mohamad Ishak bin Zainuddin - 019-2125001 or alternatively you can assist the home by donating direct via Bank Islam Malaysia Berhad account no. 14032010035421.

"May Allah blessed our heart with love to the needys as we love our own"

Eidul Fitri Charity Greeting Cards Sponsored by :
http://www.mysunshine2u.com/
http://www.ummikusayang.com/
http://www.ljhomedecor.com/
http://www.teman.com.my/
Nadia
Junet Busra & Co
Hj Imran & Co
EDV Foods Sdn Bhd
Pesanan terakhir diterima sehingga 6th Okt 2006.


p/s: sorry, have some difficulty to upload the poscard. Still trying. will update soon once done.

Monday, September 25, 2006

2nd Ramadhan: DCBA 5th Anniversary

Salam buat semua.
Moga berada dalam rahmatNya selalu. Harini dah masuk hari ke-2 berpuasa, dan saya sudah terasa masa sangat cepat berlalu. Nak buat annoucement: tahun ini kalau ada sape2 rancang nak buat berbuka puasa ramai2 sila2lah buat cepat2 (kalau nak jemput saya la:P) sebab saya akan bercuti awal. Hanya 3 minggu di sini.

DCBA dah genap 5 tahun semalam. Happy Birthday DCBA!!
Semalam ada some flashback inside my memory.. CUma flashback tu bukan setakat kisah 24hb September 2001, Isnin - delegasi ke timur tengah yang mana kami tengah sibuk berkemas2 waktu ini. Gantung banner pukul 2 nanti di susur gajah, waktu tengok students lain balik kampus utk start semester baru dan kami pula nak berlepas mengembara ke sana.. Tapi yang paling saya ingat ialah, malam harinya.. Bila kami akan berlepas, di KLIA..selain sanak saudara dan kaum keluarga, dan of course a press from TV3 dan escorts of VVIP.. saya lihat kawan2 saya yang ramai sekali.. saya sangat terharu.. cuma saya kira saya tak punya kesempatan untuk mengucapkan terima kasih untuk mereka2 yang hadir menghantar kami. Bila saya katakan ramai, maksud saya memang sangat ramai. Sampaikan staff bahagian MARCOM MMU pun terkejut melihat orang2 yang turut datang menghantar delegasi 25 orang termasuk 17 pelajar itu.

KLIA penuh masa tu. Kalau ada pakaian seragam macam pakaian keluar masuk ke asrama dulu, saya pasti warna2 tersebut dahpun memenuhi kawasan KLIA. Terima kasih kawan2.. walaupun production didn't turn out to be like what we wished and planned, tapi alHamdulillah berkat doa2 kawan2 juga kami selamat pulang ke Malaysia.

Saya rasa kadang2 saya agak 'mengabaikan' kawan2 saya. Mungkin sebab saya ni jenis yang tak pandai menyuarakan atau menunjukkan apa yang di dalam hati.. Tapi saya bersyukur sangat dapat kawan2 yang baik. :)

Insha-Allah tengah cuba nak selesaikan kerja2 yang patut buat sejak 5 tahun dulu, i.e. biografi perjalanan DCBA.. Erp..ada training kena handle.. that's all for now!

p/s: AlHamdulillah Allah permudahkan urusan saya hari ini atas doa semalam. Alhamdulillah, rasa macam cepat betul Allah dengar doa ini..
p/s2: Saiful Azni (also DCBAian) a.k.a. Sam it's ur birthday as well kan? Happy Birthday! May Allah bless you and you got what you want in life:)

Wednesday, September 20, 2006

henponku

Did i mentioned that since the last 6 months one of my handphones screen went blank?
Unfortunately i stored most of the contact number inside the handphone. But last few weeks it was already OK. I upgrade the software, and again unfortunately and accidently only manage to rescue names from A to M only. Not sure how names from N to Z was not copy to my sim card. So if in the future i am asking 'whose number is this?' pls do not feel irritated.. tak sengaja la..

actually i am using 2 numbers; one is corporate/office number, another one is personal number. since there is a new rule to be implemented soon on the usage of corporate line, i am considering to terminate my corporate line. that will make it easier for me to manage my handphone. Patut ke tidak ek terminate line ni... ada cadangan? kawan2.. you need to revert back to my old number if u agree me to terminate the line.

kepala saya sejak semalam masih sakit lagi. entah apa sebabnya, tiba2 sahaja. apa2 pun harapnya akan sembuh cepat sediakala.. nak sambut ramadhan ni dlm keadaan the best condition. dlm masa yg sama sdg sibuk juga menanda kertas2 jawapan participants kursus saya minggu lepas. ada 80 semuanya dgn jawapan yg mcm2. pening nak kasi markah, rasalah jadi cikgu kejap.. rupenyer begini cikgu nak kasi markah.. ahoohohho time belajar dulu tak paham soalan pun main tibaiii je jawap, kot2 terkena. rupanya pening juga sapa yg tanda ek. terima kasihlah atas kesabaran mendidik. :)

aish..takde nak ckp ape.. btw pesanan utk Aida, kalau rajin cerita sikit pasal Haiku boleh? arigato...

Friday, September 08, 2006

Inikah sepatutnya..? Inilah sepatutnya!

Saya terfikir, apa yang perlu saya tulis hari ini?

Agak2nya, kalau kejutkan saya di tgh2 nyenyak tidur nak mengajar apa yang saya ajar sejak 2 bulan lepas mungkin saya boleh sebut satu2 sahaja.
Agak2nya nak suruh saya lukis balik apa yang akan dilihat di skrin untuk topik2 yang saya ajar sepanjang minggu ini, mungkin sepantas kilat saya lakukan.
Agak2nya nak suruh saya cerita lain? Kepala saya rasa blank..

Ke memang nak suruh saya cerita pasal sistem-sistem tu juga? hehehe

Semalam saya baru habis training for people who are supposed to supervise their 'anak buah'; a 4-days-course. Minggu sebelumnya baru habis training untuk a group of people to use the new system.

Sepatutnya minggu depan saya attend kursus stress-relieve di PD selama 4 hari..
Alih2 dapat arahan postpone-kan semua training dan pergi bagi training di Taiping selama seminggu. Kali ini bukan sistem training, tapi skill training. Bertolak hari ahad ini. Waduh2 katanya bukan arahan tahap GM dah, tapi atas lagi.. adoiii .. saya kata pada kawan, kalau bela hantu raya nak suruh yang hantu tu serupa saya pergi taiping biar saya berseronok di PD.. hohohooh tapi takdelah, Nauuzubillah je buat keje tak senonoh ni.. biarlah ada satu sahaja saya, kalau ada lebih nanti saya tak istimewa dah.. kan kan kan:p

Jadi apa yang saya nak kongsi sekarang selain sibuk kerjaya saya?
Sekadar untuk ingatan diri saya yang mudah lupa, bulan Ramadhan yang dirindui insha-ALlah akan tiba dalam masa 2 minggu lagi.. Juga peringatan untuk diri yang selalu lupa ini, moga diri lebih banyak menginsafi kejadian ciptaan Allah SWT. Dan tentunya harapan kali ini, amat mengharapkan dapat memenuhi Ramadhan dengan sebaiknya, dan (tentulah) dapat Malam Seribu Malam (Lailatul Qadar). Insha-Allah.

Salam hormat buat semua. sampai bertemu lagi.

Monday, August 28, 2006

uhum..

Frustration..
some people said it is a sign of commitment..

but when frustration is mounting too high,
and motivation is shrinking down..
in which resulting towards 'heart broken' (if i may say that)
what whould u expect to happen?

yeah.. commitment is almost no more..
spirit and enthusiasm say no word
everything is mess up
working not in a competitive environment, but anger and panic
and not knowing where to go and whom to talk
riot? maybe one day..not so far in the future..?

kata orang, perempuan ini banyak betul cakapnya..
sebenarnya bukanlah nak bising2 mengata
sekadar tidak tahu ke mana mahu mengisahkan prihatin dan kebimbangan
di kalangan perempuan ada juga mengingatkan, "Kalau memberi pada yang tidak AHLInya, maka runtuhlah segala yang dibuat".

sesak rasa jiwa. cuma harap tinggal menghormati akhlak juga masih bertahan membuat kerja.
itupun kerana tengok Halaqah di TV9 malam semalam, tentang menjaga dan memelihara akhlak dalam masyarakat malaysia kini..
kalau tidak? hmm.. mungkin dah banyak curi tulang...

Friday, August 04, 2006

sawang

lama dah tak jenguk sini.. habis bersawang berhabuk rasanyer sana sini..
cemana nak buat, training dr jam 9.00 pagi sampai 5.00 ptg baru habis
tinggal sejam lebih nak semak kerja2 harian.. tu pun byk tak tersemak..
so yg tak termasuk dlm kerja2 harian, prioritynya agak kureng sket..terpakse diletak ketepi dulu...

apa nak cerita..?
personal? kerjaya? negara? atau dunia?
byk sgt dlm hati.. apa2 pun tgk posting emak Nufayl ehhe teringat plak masa di Pangsun. Hany, awak sure ke awak tak edit ape2 kat gambar saya tu? Nampak cam kurus sket pipi tu dari gambar yg saya lihat masa kat sana :P
Dah lama tak main2 cenggitu, penatler juga dgn aktiviti2 yg adik2 ni rancangkan. Saya akan cuba ingat nama2 adik yg saya temui di sana - fatiah, eein, waheeda and shima. tapi yg paling tak akan saya lupakan ialah shima pinang sebatang (sbb satu group dgn saya la heheh) dan juga waheeda p* setompok (kumpulan satu lagi yg dok rebut kerusi dgn saya:P). segan plak bila adik fatiah (eh ke fatiha yer nama awak?:P sorie lupe..) tanya kat saya "Ni kak ika yg selalu sibuk tu ke?" terkebil2 saya dgr kemudian dia ckp, "saya baca blog akak juga". hohoho terasa ntah apa2 lah yg dibaca tu yer diknon..

ermm saya ada sambungan training kejap lagi.. hari ni saya buat 3/4 hari, so ptg karang ada masa sket utk saya .. so kalau sempat i'll update again. kalau tak sempat, insha-Allah when the rite time comes i'll be here back;)

Thursday, July 27, 2006

out of office

was not in the office for handling training non-stop for 4 weeks and 3 days..
and today is the cut-over for the new system implementation, will be held this morning at 10.00 am..

and then, i will continue with another 4 weeks-non-stop-training which means i will be out of the office again..

unfortunately i lost my words to update things on blog now..
but i believe so many bloggers for which u can get so much info..
insha-Allah to see me in the future..
meanwhile, peace upon all of you.

Monday, July 03, 2006

which jersey?

last friday
after few hours looking for a jersey on the prev day
i choose Argentina's jersey at last...

so many people were smiling when they saw me wearing the jersey
and those wore germany's jerseys were having this kind of look to me, 'whoah, see you tonite'-look.

my brothers were asking me a lot of questions on football
'cuba ckp, siapa pemain argentina?' he asked
'Van Nistelrooy' i answered
So there my brother ketawa tak henti2...

yup, i am not choosing the jersey because i knew the team..
But it was because the jersey's color is nice.. ehhehe
and the name just appeared because i think i step so many times in the office lift with his picture inside.
sorry laa.. maybe i need to learn more for the next year.. or actually is it the next 4 years?:p

btw, my transfer matter.. it is still hanging.
nobody is calling me yet to clarify on the planning. :)

Monday, June 26, 2006

tolong saya!

they are fighting,
between to have me here and to send me there..
far far away... i mean it is really far from the family and friends
and the probability that i will be *alone* there
and one of the concrete reason is 'i am single, high mobility'

What is WRONG for being single?

aaa.. i felt like asking one of the good bachelors to marry me (bukan kawen misyar)..
one of the friends told me to tell them that 'ada org datang merisik'
another one suggested that i printed few wedding card, put anyone's name there and inform that i am getting married by August , and when the month comes tell that 'now-i-knew-his-true-color-and-i-don't-want-him-anymore' reason.

maybe i should go to the place where good handsome single guys are lepak-ing ..err is there any?:P maybe..i should go to KLCC every now and then to find one who can become my contract-fiance? mcm cerita full house? kuang kuang kuang

aduuuh..sakitnyer kepala saya... dan dah mule merepek2 nii... aduh.. saya mau pulang begini...

Friday, June 23, 2006

~~~ fuh ~~~

**************************************
Kadang-kadang kita terperangkap, antara kasih sayang dan tanggungjawab terhadap insan lain dan juga susah senang yang diri sendiri perlu hadapi kerana tanggungjawab itu. I hate to write when i have mix feelings of angry, frustration, half-hearted to do it because i knew that i might tell unneccessary things..revealing my own secret to people. But sometimes, i really can't hide my face expression no matter how hard i try.

God, show me the way. Healing my heart.

***************************************

Hijrah.
The history was telling us that the Muslim from Mekah was instructed to go to Madinah. Left everything they loved behind them, the families, houses, farms, assets etc. They didn't know what awaits them, but the promise of God that they will be in the good hands.

Not sure if Allah wants the same history trail to be on my path. Thus i can't make my mind now. To say 'yes' or to appeal for 'no' option. And not sure whether i have the option as well. If i say 'yes', leaving everything behinds me - whether i can survive? If i say 'no', staying where i am - whether it is better for me to go? Hope Allah will put my heart still to the best decision. Amiin. Insha-Allah.

*****************************************
Now, the World Cup's thing.
Yeah yeah yeah, we do talk about it now at work. Not because of the matches only, but because we are required to wear jersey on Friday next week. So to those who are around Cygal next week, don't be suprised if you see people wearing jersey to the office. ehhehe

Now the problem is, even though i did watched several matches (or actually few minutes of several matches- few minutes in the beginning, few minutes in the middle, and few minutes in the end total out about at most 15 minutes each watched game ehhe) but i can't make my mind (again!) which jersey team i should choose.

The ladies at my office one said,"I think i am choosing Sweden because i love iKea". Anothe one said, "Which team is this (pointing to one of the lift door that is painted with world cup team colors)? I think i am going to choose Holland because i like that colour".

I don't want to choose Brazil because a lot of people (i believe) are going to wear that colour.
Should i choose "South Korea" (but it is all Red) because i watched a lot of korean drama? or Germany (because my brother said they maybe winning this year?) or Ruud Van Nistelrooy's team colour (because of him laa ape lagi). Or should i choose to become Golio instead? ehheheheheh

perempuan perempuan.. bak kata K&K kat Era Radio - mana boleh pilih pasukan bola sbb suka kaler baju.. :))

Monday, June 19, 2006

Room for A Cup of Coffee

Something to share, for some of you may already read this.

The Mayonnaise Jar and 2 Cups of Coffee:
When things in your life seem almost too much to handle, when 24 hours in a day are not enough, remember the mayonnaise jar and the 2 cups of coffee.

A professor stood before his philosophy class and had some items in front of him. When the class began, he wordlessly picked up a very large and empty mayonnaise jar and proceeded to fill it with golf balls. He then asked the students if the jar was full. They agreed that it was.

The professor then picked up a box of pebbles and poured them into the jar. He shook the jar lightly. The pebbles rolled into the open areas between the golf balls. He then asked the students again if the was jar was full. They agreed it was.

The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else. He asked once more if the jar was full. The students responded with an unanimous "Yes."

The professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar effectively filling the empty space between the sand. The students laughed.

"Now," said the professor as the laughter subsided, "I want you to recognize that this jar represents your life.

The golf balls are the important things--- God, your family, your children, your health, your friends, and your favorite passions--- and if everything else was lost and only they remained, your life would still be full.

The pebbles are the other things that matter-- your job, your house and your car.

The sand is everything else--- the small stuff. "If you put the sand into the jar first," he continued, "there is no room for the pebbles or the golf balls. The same goes for life. If you spend all your time and energy onthe small stuff you will never have room for the things that are important to you.

"Pay attention to the things that are critical to your happiness. Play with your children. Take time to get medical checkups. Take your spouse out to dinner. Play another 18. There will always be time to clean the house and fix the disposal. Take care of the golf balls first---the things that really matter. Set your priorities. The rest is just sand."

One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented. The professor smiled. "I'm glad you asked. It just goes to show you that no matter how full your life may seem, there's always room for a couple of cups of coffee with a friend."

p/s: So for those who asks for see-ing me, tell me and gimme a call when you are ready. a short meeting (or dating as friends always said:P) will be a no problem for me ;)
test

Tuesday, June 13, 2006

haruskah

baru masuk ofis hari ini selepas seminggu tinggalkan ofis..
tiba2 tgk email ada training perlu attend untuk 3 hari bermula esok.. uhuks..tak sempat panas kerusi ofis..

ada sepasu (kecil) pokok dihadiahkan oleh bapa adam naqiudin masa menang kuiz hari tu.. lama sgt tak berjaga /bersiram byk daun yg mati (kering)..nampak gaya kena bawa balik rumah dr tinggal kesepian kat ofis.. sian pokok tu..

baru lepas input data evaluation utk trainer. sekali tgk 'percentage' untuk trainer below KPI.. uhuks, rupanya ramai tak berapa tau cemana nak isi borang evaluation sbb selalu lepas saya explain baru dpt markah ok. tapi haritu tak sempat nak explain, mereka dah hantar dulu.. agak2nyer tahun ni mesti performance tahunan saya drop.. kdg2 mende2 kecik camni boleh buat rasa lemah semangat nak mengajo.. kan? yelah, rasa cam dah berusaha sungguh2 tapi 'pelajar2' masih kata kita tak perform.. uwaaa!! :(( mana aci mereka letak mende ni dlm KPI!!!

terfikir.. mungkin saya mmg tak perform kat sini.. nak quit tak.. haruskah?

p/s: kdg2 sampai waktu fragile, emotional saya terlebih2 kan.. biarlah sekejap, byknyer ckp jer.. belum tentu buat.. tgh sedih lagi ni.. uhuks..

Wednesday, June 07, 2006

Terima kasih

Taiping.. Hujan setiap hari, selalunya di waktu petang..
Di sini lembah, kelilingnya gunung dan bukit.. Memang jauh dari kesibukan kota.. Memang juga bagaikan tak terasa tekanan pergi dan balik dari bekerja.

Sambil menyelam minum air. Sambil datang bekerja, saya ambil kesempatan untuk menikmati apa yg ada di hadapan. Sekejap lagi baru sampai waktu saya ke depan bercakap dan berkongsi apa yang saya ketahui. Harap2 mereka faham, dan saya lancar menunjukkan apa yg patut.

Pengalaman menjadi orang yang berdiri di depan, bercakap, mengajar dan melihat muka-muka mereka yang belajar walaupun untuk seketika banyak membuatkan saya lebih menghargai mereka yang berkongsi ilmu di hadapan – samada cikgu, pensyarah, penceramah, speaker etc.

Kenapa?

Sebab saya sudah rasa betapa penatnya perlu melihat nota pelajaran, menunjukkan apa yang berada di skrin hadapan, bercakap dengan suara yang audien boleh dengari, memerah otak mengingat apa yang telah dipelajari untuk diajarkan dan kemudian berjalan kepada mereka kalau2 ada soalan yang mereka tidak faham dan tidak dapat jawab yang perlu saya tunjukkan di skrin. Dalam pada itu perlu menjeling2 wajah2 audien kalau2 sebenarnya mereka faham, atau tidak.. saya tercepat, atau mereka sudah hilang tumpuan. Perlu menjadi lebih kreatif bagaimana tidak membuatkan mereka tertidur ketika saya mengajar. Perlu fikirkan supaya fokus mereka tertumpu dan semangat mereka tak bercelaru.

3 jam bercakap memang penat. Seharian mengendalikannya buat rasa ‘flat’. Bila di depan memang tak terasa, bila duduk sahaja tetibe rasa nak minta org angkat balik ke bilik… Tapi ada kepuasannya, bila orang faham apa kite cakap, orang suka apa kite ajar, dan orang datang kepada kite di akhir kelas mengucapkan terima kasih. Lebih buat kite senyum, kalau borang ‘evaluation for trainer’ tunjuk kite dapat markah cemerlang. ;)

Untuk itu saya sudah berkata kepada diri, supaya di lain kali lebih memberi perhatian tentang apa yang diperkatakan orang di depan saya. Supaya cuba untuk tidak tertidur, atau terlayang fikiran.. Supaya cuba untuk tidak bercakap byk dengan orang lain, silent-mode kan handphone.. Supaya untuk lebih fokus tentang apa yang cuba disampaikan.. walaupun orang yg di depan saya tak suka, saya tak dapat tangkap ayat2nya, tak handsome, tak cantik, monotonous, atau topiknyer mcm dah berada di episod 4 sebuah cerita dan saya tak pernah tgk pun episod 1-3 cerita itu.. Insha-Allah.

Terima kasih untuk mereka yang pernah mengajar saya, menunjukkan kepada saya, berkongsi ilmu dengan saya..samada cikgu2 saya, pensyarah2 saya, teman2 saya, cikgu2-tak-formal saya dan anda juga pembaca2 yg selalu ke sini, memberi komen2 bernas, berkongsi blog dengan saya.. (Mungkin sebenarnyer saya patut tulis ini 16 Mei yang lalu, tapi takpelah..jasa org yg berkongsi ilmu saya kenang sepanjang hayat.. :) )

BTW, selamat hari lahir untuk mereka2 yang berada di sekeliling saya. Untuk Amiir dan Muhammad, juga untuk sahabat Siti Zurina. Juga untuk mereka2 yang saya mungkin terlupa nama2nya. Moga rahmat Allah SWT selalu untuk kalian.

Ops.. masa saya dah tiba untuk jadi 'cikgu'. Jumpa lagi!

Monday, June 05, 2006

Di jalanan..

Minggu ini saya bertugas di Taiping.. seminggu di sini...
Musim sibuk saya sudah bermula semula. Bakal terbang ke sana ke mari. Most probably sampai akhir bulan 8 baru dapat betul2 duduk kembali di meja sendiri.
Sekarang, 'cikgu' sedang berada di dalam kelas tapi 'cikgu' itu juga yg sdg update blog..hihi my turn to teach the respective topics will be on Wednesday, yet a lot to revise back.

Seen a number of friends becoming bloggers as well. welcoming all of you. unfortunately, because of i who is not good in managing her own time i have not able to surf much and have not able to link their blogs to mine.

I was/am too busy with my own world until i miss a lot of things.. I misses a lot of my friends' wedding days, because i forgetten the dates. (sorrie yer kenkawan yg saya tak dpt dtg weddings. Selamat pengantin baru untuk korang semua). I didn't knew that my friend was admitted for operation, didn't knew that my friend's child went for operation until the baby last day. I'm sorry, dear friends for not being a good friend. But of all, i pray that all of my friends will be in good health and live happily despite of whatever happens in their life.

Will try to update blog from time to time. Short notes, but frequent updates is better than long story but frequently not update, rite? i have few questions to share and really hope to get some feedback from my readers. Tunggu yer. :)

Tuesday, May 30, 2006

Kempen untuk Palestin

[++] Kempen untuk Palestin
Saya tidak pasti with other organization/NGO, but here in my working place people already started to collect donation for Palestinians. Due date is by 13th June. Those interested, let me know or you can just ask any TM staff.

[++] Kempen Bersama Menyokong Rakyat Palestin & Kerajaan Hamas - Untuk bacaan bersama, forwarded by someone.

(Ini adalah pesanan Dr Khalil al-Haya mewakili HAMAS di Palestin untuk umat Islam di Malaysia. Beliau telah berada di Malaysia pada tarikh 11 Mei-17 Mei 2006 untuk siri kempen "Bersama Menyokong Rakyat Palestin dan kerajaan HAMAS". Pesanan ini telah diterjemahkan oleh Maszlee Malik di atas permintaan Dr Khalil )

Alhamdulillah, Allah telah memilih kami yang berada di Palestin untuk berjihad. Kami telah dipilih untuk menjadi barisan hadapan kepada umat Islam. Kami telah dipilih oleh Allah SWT untuk mengorbankan jiwa, nyawa, harta, anak-anak kami untuk menentang musuh Allah dan mempertahankan Masjid al-Aqsa. Kami juga telah dipilih oleh Allah SWT untuk mewakili umat Islam di seluruh dunia untuk menjadi benteng pertahanan kepada al-Aqsa, kiblat pertama umat Islam dan juga masjid ketiga suci mereka.

Kami juga telah dipilih oleh Allah untuk menjadikan mati syahid sebagai impian utama kehidupan kami berbanding kehidupan dunia. Selama lebih daripada 60 tahun, kami hidup di medan pertempuran. Selama waktu itu jugalah kami dijajah, dizalimi, diseksa, dibunuh dan juga diperangi.Mengapa?, hanya kerana kami mengucapkan La Ilaha Ila Allah, dan kerana kami mempertahankan bumi serta masjid kami.

Pelbagai bentuk kesengsaraan telah rakyat Palestin lalui. Pengusiran dari rumah, kampung halaman, dan juga tanah watan. Dibunuh, diseksa, ditembak, dibom, dibantai, disembelih dan apa-apa lagi perbuatan tidak bertamadun yang boleh diungkapkan, telah kami lalui. Generasi berganti generasi, umat Islam di Palestin tetap sabar dan komited untuk terus kekal dan mempertahankan tanah air mereka. Ianya adalah jihad, ianya adalah kemuliaan, ianya adalah bukti yang ingin kami bawa sebagai mahar ke syurga nanti. Semoga Allah menerima pengorbanan kami ini.

Ketika di waktu awal penjajahan, kami, saudara anda dari gerakan Islam telah menjadi barisan utama perjuangan. Selepas beberapa waktu, gerakan Islam telah dibantai penjajah. Pembantaian itu walau bagaimanapun tidak cukup untuk melemahkan kami. Sehinggalah di zaman Jamal Abdul Naser, sepertimana saudara-saudara kita di Mesir dibantai, kami juga turut menerima kesannya. Semenjak tarikh tersebut,gerakan Islam terpaksa kembali ke bawah tanah. Kmai telah menumpukan usaha untuk pembinaan semula struktur perjuangan. Usaha pendidikan, dakwah, tarbiyyah dan kebajikan telah menjadi agenda utama kami. Kami laluinya dengan penuh kesabaran dan ketabahan.

Sehinggalah di pertengahan 80'an. Apabila arus sekular telah mula jemu dengan perjuangan. Ketika arus sekular yang asalnya memandu perjuangan rakyat Palestin telah mula lesu. Kami mula memunculkan diri sebagai peneraju perjuangan rakyat Palestin. Perjuangan kami berbeza dengan perjuangan sebelum ini. Perjuangan kami adalah berteraskan Islam dan kami membawa mesej ummah. Perjuangan kami bukan hanya sekadar ingin memerdekakan sekeping tanah, tetapi untuk memandu kebangkitan umat Islam semula dan meninggikan syiar Islam di muka bumi ini.

HAMAS, semenjak hari pertama penubuhannya telah menjadikan jihad sebagai jalan utama untuk memerdekakan bumi Palestin. HAMAS juga telah menjadikan Islam sebagai landasan perjuangannya. HAMAS juga telah memberikan nyawa ahli-ahli mereka untuk tujuan tersebut. HAMAS juga telah berjanji dengan rakyat Palestin dan juga kepada umat Islam untuk terus komited dengan perjuangan mereka. HAMAS juga berjanji untuk memerdekakan masjid al-Aqsa walaupun terpaksa berjuang dengan kuku dan gigi sahaja. Itulah janji kami. Selepas hampir 20 tahun berjuang, Allah memberikan hasilnya kepada perjuangan HAMAS. Kami diberi kepercayaan oleh rakyat untuk memerintah mereka. Kemenangan ini, walaupun indah, namun ianya merupakan ujian yang getir bagi kami. Kemenangan tersebut merupakan era baru perjuangan HAMAS. Kami terpaksa menambahkan satu lagi ruang di dalam perjuangan kami, iaitu ruangan politik pemerintahan. Semakin bertambahnya beban, semakin tingginya perngorbanan.

Buat umat Islam di Malaysia, andalah saudara kami yang paling hampir di Malaysia. Hati-hati kita telah diikat dengan fikrah dan aqidah yang sama. Kita telah dihimpunkan di dalam ikatan kerohanian yang jitu. Kita telah ditakdirkan untuk bersama di dalam perjuangan dengan manhaj yang sama. Kami adalah wakil anda di Palestin. Kemenangan kami adalah kemenangan anda. Pemerintahan kami adalah pemerintahan anda. Kerajaan HAMAS adalah kerajaan umat Islam dan hadiah buat perjuangan pecinta Islam di seluruh dunia. Tidakkah anda sedar perkara ini?, jika anda tidak sedarkan perkara ini siapakah lagi yang akan menyedarinya???

Umat Islam di Malaysia sekelian, menjadi pemerintah bukanlah sesuatu yang mudah. Apatah lagi memerintah di dalam fasa penjajahan dan peperangan. Apatah lagi jika pemerintahn itu hanyalah memerintah sebuah negara yang tidak berdaulat dan dinafikan kedaulatannya. Apatah lagi apabila memerintah sebuah negara yang menjadi sasaran keganasan penjajah Zionis yang didokongi oleh kuasa besar dunia yang zalim. Apatah lagi pemerintahan tersebut adalah mewarisi pemerintahan sebelumnya yang meninggalkan beban hutang sebanyak USD 3 billion di dalam akaun kerajaan. Inilah realiti kerajaan yang kami terajui. Inilah juga realiti kerajaan yang diterajui oleh HAMAS di Palestin. Inilah realiti kerajaan yang mewakili anda semua di seluruh dunia.

Sehingga kini, para pegawai kerajaan, termasuk para menteri, tidak menerima gaji semenjak 3 bulan yang lalu. Tahap pengangguran telah mencaai 31% di Gaza dan Tebing Barat. Bekalan makanan dan petrol semakin berkurangan. Ubat-ubatan di hospital semakin kehabisan. Baru-baru ini, tiga orang bayi telah meninggal di hospital di Gaza kerana ketiadaan ubat-ubatan yang mencukupi. Pelajar-pelajar tidak akan dapat menduduki peperiksaan kerana kehabisan kertas di sekolah-sekolah di Gaza dan Tebing Barat. Hatta, persidangan parlimen (Majlis Legaslatif) kami di Gaza hampir-hampir dibatalkan kerana kekurangan kertas.

Mengapa ini semua?, ianya adalah kerana keberkesanan tekanan yang dikenakan ke atas rakyat Palestin oleh rejim Zionis, AS dan juga EU.

Tekanan yang dikenakan hanya semata-mata rakyat Palestin telah memilih calon yang mereka inginkan di dalam pilihanraya yang lalu. Tekanan yang dikenakan kerana kami enggan menurut ugutan mereka supaya mengiktiraf penjajahan Zionis. Tekanan juga dikenakan kerana kami ingin mempertahankan diri kami daripada dibunuh oleh pihak penjajah. Sampai bilakah tekanan ini akan berakhir?

Wang hasil kutipan cukai kami yang berjumlah USD 55 juta sebulan tidak pernah dipulangkan kepada rakyat Palestin.Rejim Zionis telah mengambilnya dari kami dan tidak pernah dipaksa untuk memulangkannya kepada kami. Mengapa tiada kuasa yang memaksa rejim Zionis untuk memulangkannya. Mereka juga telah menutup laluan udara, darat dan laut kepada tanah Palestin. Ekonomi kami berada di tangan rejim Zionis kerana perjanjian gila dan bodoh yang telah dipersetujui oleh kerajaan sebelum ini.

Walaubagaimanapun, kami tidak mengharapkan itu semua. Kami yakin, saudara-saudara seislam kami masih dapat membantu kami. Kami yakin saudara seaqidah kami akan dapat menampung keperluan rakyat Palestin dan mencukupinya. Kami yakin juga, saudara seaqidah kami di seluruh dunia akan dapat membuatkan kami terus hidup dan tidak bergantung kepada bantuan-bantuan daripada negara-negara bukan Islam, apatah lagi dari rejim Zionis. Persoalannya, di manakah saudara-saudara kami? Di manakah mereka di kala kami memerlukan mereka?

Wahai umat Islam di Malaysia. Kami mengharapkan agar anda mengepalai kempen untuk menyelamatkan kerajaan HAMAS di bumi Malaysia ini. Kami hanya mempunyai dua pilihan. Pertamanya, tunduk kepada tekanan AS dan EU lantas mengiktiraf Israel demi menghilangkan kesengsaraan rakyat. Pilihan yang kedua adalah teruskan berjuang dan tidak sekali-kali tunduk kepada tekanan. Kami telah memilih pilihan yang kedua. Kami akan terus berjuang ke titisan darah terakhir kami. Kami tidak akan sekali-kali mengiktiraf penjajah. Kami tidak akan sekali-kali tunduk kepada tekanan. Malangnya rakyat hanya boleh bertahan selama enam bulan. Tiap-tiap hari, rakyat mengadakan perarakan menyokong kerajaan dan menggesa agar kerajaan HAMAS tidak tunduk kepada tekanan. Kami yakin, rakyat akan terus menyokong, tetapi sampai bila?, perut mereka akan kosong. Kami tidak akan membiarkan rakyat kami kelaparan dan sakit tanpa rawatan. Kami perlukan bantuan anda untuk melakukannya. Mahukah anda melihat kerajaan HAMAS di Palestin membiarkan rakyatnya kelaparan?

Umat Islam di Malaysia sekelian,

Kami akan terus berjuang. Kami akan terus tetap dalam perjuangan sehinggalah setiap daripada kami akan gugur syahid. Kami akan terus memastikan prinsip Islam akan terus dijulang. Namun kami memerlukan sokongan dan bantuan anda.

Jikalau kami gugur syahid, dan anda sekelian terus diam membisu dan hanya menyaksikan sahaja, nantikan hari pembalasan. Kami akan tuntut dari Allah di atas kelembapan anda semua. Kami tidak akan redha terhadap kelesuan dan kebisuan anda semua. Ka√Či tidak akan memaafkannya.

Umat Islam di Malaysia,

Kami mengharapkan agar anda bersikap pro-aktif. Kami mengharapkan agar anda menyumbang USD 1 (RM 3.60) setahun sahaja untuk menanggung kesengsaraan rakyat Palestin. Kami juga mengharapkan agar anda melobi kerajaan anda yang menjadi pengerusi OIC untuk melakukan sesuatu. Kami juga berharap dari anda untuk melakukan kempen kesedaran, dan libatkan masyarakat Malaysia, termasuk pertubuhan-pertubuhan bukan Islam untuk turut membantu rakyat Palestin.

Kami juga inign melihat anda menjadi juara di peringkat antarabangsa di dalam kempen kesedaran ini. Banjiri media anda dengan isu Palestin dan al-Aqsa. Halakan mereka untuk menyokong perjuangan rakyat Palestin. Kepalailah usaha serantau untuk tujuan tersebut, andalah harapan kami. Dan akhir sekali, kami mengharapkan agar anda tidak melupakan kami di dalam doa-doa anda sekelian. Berdoalah agar kami thabat di dalam perjuangan. Berdoalah agar kami tetap di dalam perjuangan kami. Berdoalah agar kami dikurniakan mati syahid. Berdoalah juga, agar kita dapat bersama-sama bersolat di dalam Masjid al-Aqsa satu hari nanti, di mana pada waktu itu, bendera Islam akan berkibar dan syariat Allah akan berdaulat sekali lagi di atas muka bumi ini...

Allah Akbar!!!

Saudaramu,
Khalil Ismail al-Haya
Ketua Whip HAMAS di Majlis Legaslatif Palestin,
Kuala Lumpur,
14 Mei 2006.

Monday, May 15, 2006

Tengah Training

I was on leave last thursday.

Saturday morning rushed back to KL to attend one of my bestfriends' wedding, Wirda and her husband Nik Omar. On the evening, i rushed back to Melaka.

Yesterday was my nephew's majlis cukur jambul. Thank God awal2 pagi dah mandi, sebab terlalulah sibuknya sepanjang pagi dan hari sampai lupa nak amik gambar. sedar2 malam sebelum balik, semua orang tertanya siapa yang ambil gambar. So ini jelah gambar yang sempat dirakam sebelum berangkat pulang ke Kuala Lumpur semula.
















Oh, by the way semua jenis senjata pembunuh memang dah digunakan sepanjang proses berada di kampung bersama dengan anak sedara dan majlis yang dijalankan. Tapi biasalah, praktis make perfect - buat muka bodoh jer. buat pekak jer macam tak dengar apa2, walau suara org dah macam menjerit kat sebelah telinga. sampailah akhirnya...

Nenek Sedara : KakLong, meh kojap. nenek nak tanyo
KakLong mendekati nenek sedaranya
Nenek Sedara : Ni dah ade ko bolum?
KakLong cuba buat bodoh.. : Ade apo nek?
Nenek Sedara: Ni dah ado kawan ke bolum?
Iiissh..ramai kawan nek.. kawan pomwan lelaki semua pun ada..budak2 kecik pun ramai jadi kawan :))
KakLong (dalam hati): Nak kata Ya (dan berbohong) ke atau kata benar?
Nenek Sedara : Cakaplah. Kalau ade, nek nak suruh tunjukkan.
KakLong: *senyum* belum lagi nek .. (ke aku patut cakap takde lagi ek?)
Nenek Sedara : belum? maksudnya takde lagi? angguk..angguk..
Nenek Sedara : Bila lagi? Jangan lamo2.. Tengok tu Kak *** dah umo 38 tak kawin2 lai. Ekau jangan sampai gitu pulak.
KakLong: *senyum lagi* insha-Allah nek.

(dalam hati lagi: hai.. kalaulah ada orang macam Kuan Ho-Jun [Lee Dong Geon in Sweet 18) tu wujud, saya memang ajak dia kawin sekarang juga nek.. hehehe)

p/s: Siha, Jie, saya rasa saya pun dah jatuh chentaa la dgn watak kuan ho-jun tu.. kenapaler saya juga berharap saya ialah jong-shu hahahahaha

ops.. Zulaikha, behave!

Sebenarnyer, selain cerite merepek di atas, saya tetibe terfikir (yer,,sewaktu sedang sibuk berkemas selepas kenduri). tentang cerite Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa. Cerita tentang mereka mendekati pohon larangan kemudian (kebanyakkan orang menyangka) itulah sebab mereka dikeluarkan dari syurga. (walau hakikatnya penciptaan manusia memang untuk tinggal tetap di muka bumi dan menjadi pemimpin di bumi).

kisah itu mengingatkan saya kepada satu cerita yang pernah dibaca sewaktu kecil, kisahnya lebih kurang begini, tentang sepasang suami isteri miskin yang bertelagah bahawa jika Adam & Hawa tidak makan buah khuldi maka mereka tidak perlu bersusah payah di bumi. Pertelingkahan mereka didengar oleh seorang raja. Raja itu mempelawa mereka tinggal di istana dengan syarat, tidak mendekati dan membuka sebuah tudung saji yang diletakkan di tengah rumah.

Hari berganti hari, masa berganti masa. si isteri tadi sedang mengandung, dan tiba2 datang keinginan untuk melihat apa di dalam tudung saji tersebut. Si isteri mendesak suaminya supaya membuka tudung saji tersebut, tetapi si suami mengingatkan tentang amaran raja
tersebut. Si isteri diam, dan cuba untuk melupakan tentang hasratnya. Namun dia gagal.

Satu hari dia mendesak juga suaminya. Katanya dia bermimpi bahawa di bawah tudung saji tersebut ada makanan yang teramat lazat yang belum pernah dimakannya sebelum itu. Katanya lagi, bukan dia yang bersungguh2 hendakkan, tetapi anak di dalam kandungan. Kerana terasa kesian melihat keadaan isterinya, si suami pun bersetuju.

Mereka berdua mendekati tudung saji tersebut. Sebaik membuka tudung saji tersebut, keluarlah seekor tikus dan berlari meninggalkan suami isteri yang terkejut itu.
Kebetulan, Raja baru pulang dari berburu. Raja dalam keadaan kecewa kerana terlepas binatang buruan beberapa kali.

Melihat tudung saji yang terbuka, raja menjadi marah. Akhirnya, pasangan suami isteri tersebut disuruh keluar dari istana kerana melanggar arahan raja. Dan kerana mereka tidak mengambil iktibar tentang apa yang pernah mereka telagahkan....

Kadang2, kita ni memang memberontak bila disuruh mengikut peraturan itu dan ini. Mematuhi peraturan tu susah sgt. Some people said, rules are made to be broken. Named it from religion side or parents rules or school or country laws etc etc.. kalau dari sudut lain, memang kita boleh katakan pros and cons why you should do this and that. but esp. dari sudut agama, kdg2 kita tak jumpa jawapannya. jawapannya hanya ada pada Tuhan.

contohnya ikutkan cerita tentang suami isteri itu, mereka tak tahu dengan membuka tudung saji menyebabkan mereka keluar dari istana. tetapi selepas melakukannya, baru mereka tahu. dan kemudian menyesal kerana mengingkari arahan.

setiap sesuatu yang disebut dalam alQuran menjadi pengajaran buat kita. Kalau difikirkan secara logik, mana mungkin ada halangan atau larangan di dalam syurga. dan mendekati pohon larangan, bukanlah tumpuan berkisar tentang halal dan haramnya sesuatu dari pohon itu. tetapi lebih dekat pada mematuhi apa yg Tuhan perintahkan. dan juga petunjuk
bahawa manusia memang kdg2 dlm keadaan sedar, separuh sedar atau tidak sedar akan melakukan apa yang suruh dijauhi.

Hakikatnya, bukanlah Nabi Adam a.s. dan isteri dengan sebab mendekati pokok itu mereka mendapat pembalasan dihalau ke bumi - tetapi mereka mendapat kemarahan Tuhan kerana melakukan apa yang Dia tidak sukai dan mengikut kata2 siapa yang Dia laknati yakni Iblis. Bukanlah sesuatu yang boleh dinilai dari segi material tentang timbangan dosa dan
pahala, tetapi lebih kepada teguhnya pegangan untuk mendekati Tuhan, berada dalam rahmatNya dan keredhaanNya.

Akhirnya, kerana kita insan yang memang tidak mampu mengawal diri setiap masa maka itulah kerana Tuhan yang sifatnya Ar-Rahman Ar-Rahim menerima taubat orang2 yg bersungguh2 membersihkan diri. Jadi marilah kita kembali menyelidik jiwa dan kembali kepada Tuhan yang Satu.

Allahu'alam.

Ada sesape nak komen?
:)

Wednesday, May 10, 2006

Dunia Manusia..

Sememangnya dunia ini diciptakan begini...

Marcus Aurelius, salah seorang kaisar Rom yang bijaksana pernah berkata:

Aku akan menghadapi orang-orang yang banyak bercakap, yang mementingkan diri sendiri yang hanya cinta pada diri mereka sendiri. Tetapi aku tidak terperanjat dan terganggu dengan itu semua. Sebab aku tidak pernah membayangkan alam yang tidak ada manusia seperti mereka.


Dipetik dari buku: La Tahzan
versi BM: Jangan Bersedih (Don't Be Sad)

p/s: esok cuti, pulang ke kampung halaman. kenduri/majlis cukur jambul untuk anak sedara iqbal naim hari ahad tengahari. sesiapa yang ada berdekatan, jemputlah datang ^_^

totally blank

Lama terdiam, kan?
Ingatkan saya seorang yg dah blank apa perlu ditulis, rupanya Pn Hany pun sama juga..

I'm lost too..

Currently routine reading blogs and updating blogs in the morning dah tak boleh buat. Check email pun sekali lalu sahaja. Tak tahulah nak cakap apa.

Speechless i am.

Blank, a better word.

Friday, April 14, 2006

Al-hamdulillah

I am officially referred as Mak Long now.
My nephew was born last nite.
My sister is OK, although quite worried since she was admitted more than 24hrs but still not delivered the baby. Lastly, the doctor need to do the operation.

Al-Hamdulillah.
Walau tak dpt balik lagi sbb bertugas di Penang.

:)

Tuesday, April 04, 2006

You asked for it

Somebody asked for updates.

Oho, bukan ..saya bukan tiru cerita Pn Limau ttg everybody, somebody, anybody dan nobody. Cuma sekadar pinjam satu je dr watak yang dipamerkan :D

Minggu lepas saya cerita pasal cut-over date on new system di KL kan? Ada cerita nak tulis, tapi cerita ni yg paling cepat dpt saya taip. Bukan cerita apa2, cuma cerita ttg bakal kehilangan saya sebentar...

Semalam. Jam 11.30 pagi..

"Zulaikha, i'm sorry to inform that you are required to be at Kuching for the cut-over. I just being informed yesterday at 7.00 pm. Your flight will be tomorrow at 10.00 pm", somebody said.
(Dalam hati: What?? Ohhh nooo)
"Haa? Erm.. Hmm, have you talked this to my boss? ANyway, until when i need to be there?", I asked.
"Saturday".

(Conversation between them-actually my boss doesn't want to let us go to Kuching)
They were talking.
bla bla bla.. bla bla bla..
Somebody said,"I think they (my colleague and I) may need to be in Penang as well for the cut-over".
"When is the cutover?" , i asked.
"The week after. Precisely, next week 13th April".

Conversation between my boss, a colleague with post in Penang and I.
"Since kami kena pergi Kuching, you tolonglah my boss kat sini dengan cut-over sini. Kalau you taknak tolong sini, kami pun taknak tolong Penang," i said.
"Haa.. janji yer! Tolong sini, you all tolong sana!" he said.

Dalam hati: Alamak, terlepas ckp lagi...

Kesimpulan:
Aida, Aini & Hany, sorry for unable to do your meme/tagging on me yet.
Yang di atas dan lain2, that will explain why i am unable to update my blog yet.

OPss.. sorry dah kena panggil turun operation.
Sampai jumpa lagi. :)

Friday, March 31, 2006

Err.. Do I have to work that long?

The schedule for stand-by was up yesterday. It showed this crucial information for me:

Day: Friday
Time: 10.00 pm - 7.00 am
Group: Master Sifoo
1. ....
2. ....
3. Zulaikha

Day: Saturday
Time: 7.00am - 2.00pm
Group: Master Sifoo
1. ....
2. Zulaikha

*******
Considering that today i will be working from 8.30 am - 5.00 pm, and then be here back by 7.00 pm for briefing, check-up etc. And will be only come back to my home after 2.00 pm tomorrow??

Now, it seems like i will be working for about 30 hours!! Uh uh uh, that is not include my-have-to-come-schedule on the Sunday. Mcm doktor la plak.. But doktor dpt allowance kerana disusah-susahkan. Duh!

Hilang semangat....

Monday, March 20, 2006

Cerita saya

[1]
Bandung -Puncak - Bogor - Bandung

Agak lewat bercerita. But it's better than never kan.
Tak banyak saya nak cerita tentang Bandung (dan tempat2 lain yang dilalui di sana). Kami bertolak pagi, jam 5 dari rumah ke KLIA. Check-in jam 6.40am. Flight berlepas dari KLIA jam 8.00 pagi. 2 jam lebih kemudian, kami sudah tiba di Bandung, sudah ada kumpulan awal yg pergi dahulu menunggu kami bersama sebuah lagi teksi. Waktu Bandung lewat 1 jam 13 minit berbanding waktu Malaysia.

Sampai2 sahaja kami terus ke Puncak, perjalanan lebih 2-3 jam ke sana. Berhenti seketika di Puncak, kami menuju ke Bogor. Check-in jam 2 petang waktu sana (3.15 ptg). Tapi terasa sgt lapar dah waktu tu, baru perasan rupanya sudah lebih 2 jam lewat dr waktu makan biasa.

Ada juga kami ke zoo safari, menyaksikan hidupan liar tapi tetap berada dalam kenderaan. Pengalaman harimau duduk melintang tepi jalan, atau melihat singa 'bergurau' dlm jarak kurang 2 meter. Juga gajah2 yang menari mendengar lagu. Kalau ada kesempatan saya akan upload gambar.

Esoknya kami menuju ke air panas. Dan kemudian ke Tangkuban Perahu, tempat di mana gunung berapi masih lagi aktif. Petangnya pulang ke Bandung.

Di Bandung, byknya masa habis di shopping kompleks dan tempat membeli belah. Tak banyak yg dpt dibeli.

Mengutip pengalaman di bumi orang, mereka melakukan apa shj dan menjual apa shj untuk mendapatkan wang. Korupsi terserlah, perjalanan dr Bandung ke Bogor teksi kami ditahan beberapa kali oleh polisi mereka walau tiada kesalahan dilakukan. (Nota: Di Indonesia takde speed-trap dan kereta boleh dipandu selaju 160km/sejam tanpa disaman).

Kurang selesa juga untuk berjalan2 dan menikmati pemandangan kerana asyik didesak membeli brg2 jualan. Mereka akan kerumuni kita dan 'memaksa' kita membeli. Harga makanan juga mahal sekali berbanding yg dikenakan pada org tempatan. Bayangkan, harga makanan di shopping kompleks lebih murah berbanding restoran kawasan pedalaman. Hampir semuanya perlu berbayar.

Pangkat dan darjat juga amat kuat di sana. Org kebanyakan tidak singgah duduk di restoran. Shopping kompleks juga kebanyakannya org berada. Bagi mereka di sana, org Malaysia semuanya kaya2. bayangkan gaji di sana 600K rupiah (tukaran sekarang kira2 RM300) adalah paling minimum diperlukan sebulan. 2.5 juta gaji ketua kantor sudah dikira mewah. Gaji kebanyakan buruh 400K rupiah. Gaji kita di sini berjuta2 rupiah tapi sekadar secukupnya sahaja.

Apa2pun, berjalan di bumi orang dapat melihat pelbagai telatah. Walaupun realiti tidaklah seindah khabar. Al-Hamdulillah moyang dahulu datang berhijrah ke Tanah Melayu. Kalaulah mereka masih tetap di sana, nasib kita mungkin serupa juga seperti mereka..

Allahu'alam.

[2]

Saya ingin menjadi:
1. Orang yang memegang janji, apabila berjanji
2. Orang yg menjaga amanah, apabila diberi amanah
3. Orang yg tidak berlebihan dalam marahnya

Malangnya, hati saya masih belum mampu dididik sepenuhnya oleh ilmu pengetahuan saya. Mungkin pada 1 & 2 tidak terlalu sukar untuk saya lekasanakan, tetapi pada 3 saya masih berusaha melembutkan hati dan mendidik jiwa ini.

Tuhan, maafkan saya.
Tidak mampu melaksanakan lagi apa yang saya ketahui.

Jangan menangis kawan.
Ini bukan salah sesiapa. Cuma hati saya yang belum sempurna.
Maafkan saya!

Saya perlukan sedikit ruang & masa, memujuk diri dan mendidik hati.
Insha-Allah tak lama lagi saya akan kembali.
Terima kasih untuk ruang dan masa yang diberikan untuk saya bersendiri.

Tuesday, March 14, 2006

Epilog Bara

Buat seorang teman..
Usah gusar tak mampu melaksanakan impian..
Sekadar, jangan padamkan bara perjuangan.. ;)

p/s: Panjang sikit, belum cerita pasal Bandung lagi. Cerite lain ttg 'Azam' seseorg dulu:p

Epilog Bara
Permulaan kehidupan
Saat bermula udara berlari memasuki kerongkongan
Kita tidak mengenal apa-apa sempadan
Kecuali..kemahuan diri

Dunia tanpa sempadan
Rumah tak berbumbung
Pagar tak berdinding
Tiangnya langit
Lantainya bumi
Lalu
Kita bergulingan di atas bola kehidupan
Disiram hujan kasih sayang
Dipukul angin pelbagai perasaan
Panas & Sejuk, Pahit & Masin, Masam dan Manis,
Hingga akhirnya mencorak warna peribadi kita

Lantas
Kita sudah bijak
Meletak sempadan antara
Betul & Salah
Benar & Silap
Baik & Buruk
Kita bina bilik-bilik di rumah hati
Membuka tangan menerpa tetamu-tetamu ilmu & pengetahuan
Buat menjadi penyeri istimewa

Kadang2 hadir tetamu
Nyaman menyemai…
Kadang2 mampi menggetar
Hati yang terlena..

Bila ribut semangat melanda,
Serasa dunia mampu diajar seorang diri..

Namun, akal sudah menegur
Mengajak pulang ke alam realiti kehidupan
Panasnya harus berdikit
Supaya ramai menganggap kawan
Dan bila sudah cukup besarnya, barulah melanda
Tak siapa mampu berlawan

Diam-diam membakar impian
Biar selembut mana bayu semangat bertiup
Biar setebal mana kesibukan menggunung di jalan

Jangan padamkan api impian itu..
Jangan padamkan semangat perjuangan itu..

Biar seketika, asalkan masih berbara walau dalam sepi
Kerana bukankah bara juga boleh membakar di dalam tenang… :)

Keramat, Kuala Lumpur
13/3/06

Monday, March 13, 2006

OMG!!

have you heard it!!
OMG! it's really Siti Nurhaliza and Datuk K..
wah untungler Datuk K dpt org yg jadi rebutan ramai
tapi siti nurhaliza choosing him? err .. is it a trend for the young female public figures to choose Dato/Datuk which age different is quite far?

aiyoo!! abisler.. all this time i always use Siti Nurhaliza's name as an escape answer..
now, she's getting married..
who else should i use (except for Ella laaa kan).

ok tu jer pagi ni..saiko jap..
HANY, nak komen ape2? ehhehe

Thursday, March 09, 2006

Homeland

Homeland.
My Mother Country.

Ah, how good it feels to be back in Malaysia.
Even though i always say this and that about my own country, but still i feel this is the place belongs to me, the place i feel secure and safe (regardless of my saying "i don't like Malaysia" heheh).

Why suddenly?
I just came back from Bandung. Was there on holiday from 4th - 7th March. AlHamdulillah, my leave was approved and released just i was about to go (due to call-off for the picket).
Tak sabar nak kongsi cerita, tapi baru masuk kerja harini dan perlu handle training. Insha-Allah diizinkan Allah, will share the experiences with you all.

Thanx for your comments on my previous posting. Esp. to Mr Rollie and Mr/Mrs/Ms Ananymous (i'll appreciate if in the future u indicate ur name(s) there - for the sake of friends and somebody i know on the net:) ). I appreciate your comments and opinions, and actually i did try and still trying to have good mindset about life. It just sometimes i can't help to have that kind of attitude. Afterall, i am only human rite and i do have fun in my life ;)

Hilang
Hilang aku (sekali lagi)
Dalam kabus kehidupan
Tanpa jejak
Menjelajah dalam penerokaan
Pengembaraan yang tiada hentinya
Untuk mengerti suatu penjiwaan
Fana yang Abadi
Hingga akhirnya sampai (bertemu)
Noktah Kehidupan.

Wednesday, March 01, 2006

Thought

[1]
Promotion!!!

Tawaran terhad!!
Hanya ada satu unit sahaja.

Far Infrared Heat Sauna

Hi all,
I'm helping a friend who bought this item at price RM2,500. After a while she forget she bought it and lost the enthusiasm to use it. It is still unopen, and was bought less than 1 year (i think about 6 months).

Those interested may contact me. Selling price at RM1,500 (negotiable).
To find more about this product, you may go here:
http://pioneer2u.com/productsdetails.asp?proid=15&cat=3&mn=1

This is the benefit of using the sauna:
1. The high heat efficiency helps perspire, activate the build, promote blood circulation and keep body healthy.
2. Privacy at home + able to watch TV.
3. Compact; save space
4. Portable; you can bring it anywhere
5. Lower cost operate where is only $0.05 for 30 minute used.
6. Totally safe, not burdensome even to cardiovascular patients,

Kalau sesape ade kenal pemilik salon/spa yg nak beli tu, bolehlah yer beritahu. :)
Cepat, cepat!

{2}


Perfectionist.
Expressionless.


Last nite i gave myself a thought. I just realized that I am actually a perfectionist; and have put up some kind of standard for myself. I mean, i really still having that kind of attitude. I thought i can tolerate it already as back years ago when i told myself that everything in this world has its own flaw. Well, even though the weightage is lower now but it is hard to let it go... Siti, i think u were rite that both of us are perfectionist.....

Maybe when i was small and younger, i read a lot about pahlawan-pahlawan; pemimpin-pemimpin & para Sahabat yang berjiwa besar, yang berfikiran tajam dan jauh, yang bertimbang-rasa dan adil walaupun mereka punya kekurangan dr segi material.

Yeah, i knew.. I am not a guy after all. I am not a man; i am a lady. :P

Expressionless, another thing about myself. I can express my opinion clearly, but not my feeling. What's inside me alway suprised people. Those close to me said i am unpredictable. Nobody can read my mind and my decision. It is like i don't care, but i do care. It is like i want it, but actually i don't want it - i just appreciated it. Such a psycho, am i?

(talk to myself): Kenapalah aku boleh fikir/tulis mende2 macam ni plak... ADoiiiiiii.
See, told you i can't express what i really want to say!

Being tagged by Aida.. dush, sorry aida. Tak boleh buat lagi sekarang. Ade training jap lagi kena handle, will come back later.

I just thinking about this quote:
Anyone can write, but not everyone can really put it on.

My quote:
Dream. A wonderful thing to do.
Everyone can dreams, but not everyone can make theirs become true.
I want to have them (my dreams) true. :) Amiin.

Wednesday, February 22, 2006

News: Virus Burung di KL

Salam buat semua.

Dapat email dari kawan, terus posting utk perhatian semua.
Berhati-hati yer.

Agensi diarah bersedia -- Ekoran 40 ayam kampung disah mati akibat virus selesema burung

PUTRAJAYA 21 Feb. - Kementerian Kesihatan hari ini mengarahkan agensinya bersedia menghadapi kemungkinan orang ramai dijangkiti virus selesema burung H5N1 yang disahkan menyebabkan kematian 40 ekor ayam kampung di sekitar kawasan Jalan Genting Klang, Kuala Lumpur sejak minggu lalu.

Menterinya, Datuk Dr. Chua Soi Lek berkata, kementeriannya hari ini mengambil tindakan segera dengan mengarahkan proses pemeriksaan saringan dari rumah ke rumah dilakukan dalam lingkungan 300 meter dari kawasan terbabit.

Beliau juga meminta Hospital Kuala Lumpur (HKL) bersiap sedia untuk menerima sebarang kes jangkitan membabitkan penduduk di kawasan itu meskipun setakat ini belum ada lagi kes dilaporkan.

Institut Penyelidikan Haiwan Ipoh juga, katanya telah diarah bersiap sedia untuk menerima sampel-sampel bagi membolehkan ujian makmal dijalankan segera.

``Kakitangan kementerian di Wilayah Persekutuan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan melakukan pemeriksaan di setiap kampung yang terdapat reban ayam dijangkiti virus itu.

``Kita akan soal siasat sama ada penduduk kawasan berkenaan mengalami demam atau sakit dan seterusnya akan dirujuk ke HKL jika ada kes jangkitan,'' katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan Dasar Pemakanan Kebangsaan dan Forum Pelan Tindakan Pemakanan Kebangsaan II, di sini hari ini.

Soi Lek mengulas mengenai serangan virus selesema burung H5N1 yang menyebabkan kematian 40 ekor ayam kampung di Batu 4 1/2 Jalan Genting Klang, minggu lalu.
Virus Avian Influenza H5N1 yang ditakuti masyarakat dunia berpunca daripada penyakit bawaan burung atau unggas.

Virus H5N1 pertama kali dilaporkan berjangkit ke atas manusia ialah di Hong Kong pada Mei 1997.

Setakat ini, 92 orang telah meninggal dunia di beberapa buah negara seluruh dunia yang dijangkiti virus ini sejak 2003.

Semalam, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan perkara tersebut berdasarkan hasil ujian makmal Veterinar Petaling Jaya dan Institut Penyelidikan Haiwan Ipoh ke atas sampel ayam berkenaan.

Setakat ini, sebanyak 110 ekor ayam di empat kawasan membabitkan Kem Wardieburn, Taman Danau Kota, Pekan Danau Kota, dan Kampung Belakang Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah dimusnahkan.

Sebelum ini laporan akhbar Straits Times Singapura menyebut, republik itu telah menggantung serta-merta pengimportan ayam, itik dan telur dari Selangor selepas virus H5N1 ditemui pada ayam ternakan di kawasan berkenaan.
Menurut Soi Lek, setakat ini pihaknya tidak dapat menentukan jumlah kakitangan kementerian yang akan terlibat dalam pemeriksaan saringan berkenaan termasuk tempoh yang masa untuk melakukan proses tersebut.

``Ini bergantung kepada jumlah rumah yang ada di kawasan berkenaan,'' katanya.
Dalam pada itu, Soi Lek memberi jaminan pihaknya akan bersikap telus dan terbuka dalam menyebarkan maklumat mengenai sebarang kes jangkitan virus membabitkan manusia.

``Kalau ada apa-apa kes kita akan umumkan kepada masyarakat umum melalui media.

``Kita harap masyarakat tidak dipengaruhi khabar angin dalam menguruskan kejadian ini, kita akan akan ikut arahan Perdana Menteri (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) bahawa kita akan telus, tidak payah orang lain buat spekulasi dan andaian,'' katanya.

Bila Jam Terhenti

The day before..

We had a call for meeting at 5.00 pm when i met my former boss.. I felt honoured when he passed by and told me "Ika takde, susah lah saya "..
Now you know how important i am.. :))

The next day...
I woke up as usuall, but in the early morning washed my clothes. Thought that has been too long in the toilet, i was looking for the time when i realized the wall clock stopped at 4.50 (am).

Have the habit of watching the clock frequently in the morning, i rushed to look for the table clock. Oh no..it stopped at 6.10 am.

Nvm, i still have the watch.
Thru-out the day.. at 4.00 pm, i saw my watch stopped at 3.50pm.

WHAT?? again??

Bila masa terhenti, terasa juga..
Terfikir, mungkin dah sampai masanya saya...
Ssiapa sangka, kan..
Dah sampai rupenyer masa saya..

Untuk ganti bateri2 jam..

Dush, awatler semua mati serentak!!

Wednesday, February 15, 2006

Go!

Aiyarks.. Terasa panahan 'kemarahan' Ainul & Aini.. Saya curik2 masa utk update sedikit blog. Terima kasih kerana mengingati:)

Ada beberapa isu yg berlegar2 dalam fikiran untuk dikongsi bersama, unfortunately saya yang tidak pandai membahagi masa utk menaip. Saya kira apa yg dikatakan Mizie sebenarnya itu juga luahan hati saya. Dah lama terfikir mungkin saya perlu belajar mengendalikan senjata: bukan setakat pistol dan senapang tapi mungkin pedang dan pisau, kayu atau kain cindai sekalipun. Mungkin perlu juga belajar memanah dan menunggang kuda, walau nampak seperti aktiviti/hobi riadah saya kira sebenarnyer lebih dari itu yg boleh dibuat :) .

Sekarang (dan untuk kesekian kali dan lamanya), saya masih dalam mood Full House (Siri Drama/Soap-Opera Korea). Mungkin sbb saya rasakan watak Han Ji-Eun tu mcm ada iras2 saya (esp. bab dramatik@full of expression dan juga tak pandai/malas mengemas.. kat bab mengemas ni saya masih fail dan masih cuba nak perbaiki:P ).

Tapi dalam masa yg sama kena fokus pula utk training. Hmm, esok session saya yg pertama untuk mengajar. First session that will be fully conducted by me. Orang kata nampak OK, tenang dan confident aje.. Saya kata dalam hati hanya Allah yang Tahu. OK, perlu assist colleagues utk modules mereka, nanti esok takde sapa nak assist saya pula..

Zulaikha,
Aja Aja Fighting!

Friday, January 20, 2006

Drastik

Bercuti 2 hari kerana raya haji.
Balik sahaja bercuti, terus dimaklumkan perlu melaksanakan kerja baru serta-merta. Tugas sediada juga diserahkan serta-merta kepada pengganti. Pengganti pun rasanya terkejut sebab memang langsung tidak dijangka.

Bercerita dengan rakan-rakan sekerja; tentang permainan catur.
Tentang mereka masing-masing menjadi ‘askar’, ditolak-tolak sahaja ke hadapan tanpa mengetahui apa yang menunggu. Kalau nasib baik, dapatlah ke ‘Haji’ menukar status lebih elok. Kalau tidak, terkeluarlah dari papan permainan (chessboard).
Yang di belakang pun bergerak juga, tapi yang berada di atas papan permainan tidak tahu apa yang berlaku. Cuma pemain2nya sahaja yang tahu mana hala tuju.
Yang paling kurang bernasib baik, tentulah chessboard. Nampak sahaja, tapi juga tak boleh berbuat apa2 walau mengetahui sesuatu juga. Dan kata mereka, sayalah chessboard itu. *senyum sahajalah, kan ainul*

Seminggu tidak di pejabat, menjalani latihan-latihan untuk tugas baru. Hari ini pulang ke bakal pejabat lama, mengemas-ngemas semua perkara. Minggu hadapan sudah tidak mahu melihat saya di sini. Orang-orang di ibu pejabat pula sedang pergi berkursus hari ini, mungkin menjadi kurang gangguan. Nota serah-tugas pun masih belum nampak bayang, perlu disiapkan hari ini. Hai, tak tidur seminggulah nak siapkan nota serah-tugas ini.

Bakal bekas ketua (future former boss) pernah memberitahu, “Kita datang sini untuk apa? Untuk bekerja”. Susah juga membina minat untuk memegang jawatan terdahulu, nampaknya bila minat sudah bercambah dan kerja semakin seronok tiba-tiba ditukarkan pula. Takpalah, mungkin ada hikmah di sebaliknya. Believing and still believing that God has His own planning on me.

Lord, grant me peace at heart for that I love more; for that I can do better; for that I will accept everything calmly; for that I will never stop trusting You.
(Tuhan, kurniakan saya hati yang tenang kerana itu lebih saya sukai; untuk saya melakukan yang lebih baik dan menerima dengan rela hati dan terus menggantung kepercayaan kepadaMu…)

New job is going to consume a lot of my time, I am going to miss sharing info and knowledge and my thoughts with my blog-readers, especially my friends who knew me inside and outside. I am going to do new job, wish me luck, pray that I will be able to love my new tasks and responsibility, and pls pray that I am and will be doing good in my new job. Amiinn.

P/s: who says I can’t type good Malays? I wrote more in Malays in this posting. Hiihihih:P

Monday, January 16, 2006

Friendly Comparative Religion (FCR)

**1**

Assalamualaikum wbt

Islamic Information & Services FOUNDATION (IIS) will be holding a Friendly Comparative Religion Training Programme in English. (IIS) would like to invite all Muslims to the programme in order to share &understand the different religions in Malaysia & to propagate information on Islam & matters relating to Islam.

Venue : IIS Lecture Hall,Setiawangsa Kuala Lumpur
Date : (Saturday & Sunday) 18 & 19 February 06
Time : 8.30 am - 6.00 pm
Fee : RM 120.00
(Student fee RM 100.00. A valid student card need to be produce at registration counter.)

For further details and enquiry kindly contact IIS or email us in order to register. Registration is onfirst come first serve basis. Seats are limited!!!

Payment can be made by cash or direct to our bank account,Maybank (Acc No: 562188108526) before 14th Febuary 06. Please fax to us copy of deposit slip for record purpose.

Islamic Information & Services FOUNDATION
No 1-5-2, Prima Peninsula
Jalan Setiawangsa 11
Taman Setiawangsa
54200 Kuala Lumpur
Tel: 03-4260 4160/4251 8792
Fax: 03-4260 4160/4256 2030
Email: info@iis.org.my http://www.iis.org.my

**2**
Currently undergoing trainings for the new post..
Will not be able to update since most of the time will be in the training classes.
Pray, i still have the brain and good memory to memorize and understand everything. :)
Amiin.

Thursday, January 12, 2006

Definisi Baik-Baik

Definisi Baik-Baik

(I)
Kalau orang tu…
Solatnya tak tinggal
Kata2nya baik2
Nasihatnya lemah-lembut
Budi bahasanya elok
Kelakuannya dijaga
Tertib dan adab dipelihara
Selalu tersenyum
Pakaiannya elok2
Agamanya elok
Pendidikannya elok
Pergaulannya dgn orang elok2

Kita memang kata dia orang BAIK-BAIK
Dan itu kadang-kadang
Bukan semua.. Bukan kebanyakkan orang..

(II)
Tapi, kalau orang itu..
Solatnya tak tinggal
Pakaiannya elok2
Agamanya elok
Pendidikannya elok
Pergaulannya dgn orang elok2
Tapi kadang2 suaranya tinggi juga
Nasihatnya kadang2 pedas juga
Pandangannya kadang2 sinis juga
Baginya perlu tegur untuk kebaikkan

Kita kate dia orang BAIK-BAIK ke?

(III)
Apakata kalau orang itu..
Kata2nya baik2
Nasihatnya lemah-lembut
Selalu tersenyum
Budi bahasanya dijaga juga
Tapi agamanya tak dijaga sempurna
Solatnya tinggal2 selalu
Pakaiannya ketat2 sahaja
Bajunya tak cukup labuh
Seluarnya tak cukup panjang
Pergaulannya kawan2 sebegitu
Baginya pilihan dia yang punya

Kita kate dia orang BAIK-BAIK juga ke?


Perihal II dan III memang tentang orang kebanyakkan
Perihal III makin banyak dalam orang kebanyakan
Apa definisi BAIK-BAIK pada anda?

Friday, January 06, 2006

Tagging Time

So many things to share, yet so little effort in telling and sharing with others.. In the end, i found out this one thing posted by Kak Sity, and i was being tagged by her.

Now, after some times only able to make it. I am tagging Aida, Siti Zurina & Rollie. Nak tagging Hany, Mudin, Aina, Are2 mcm tak terbuat je bebudak ni.. Kalau lenlain tu rajin, buatler ek.. yati ke, farra ke.. :D

10 FAVORITES
Favorite Color: Apple Green and Sky Blue
Favorite Food: Errr.. Nasi panas makan dengan ikan patin masak asam pedas, daging salai masak lemak cili api, lepas tu ada plak sambal belacan dan ulam dan ikan masin..makan masa hujan lebat..fuh!! erks..silap description..haha Anyway, chocolates & ice cream are my favvvvvvvvvourite.
Favorite Month: Ramadhan, Syawal and the month when I can have a lot of holidays
Favorite Song: The sounds of nature
Favorite Movie: Currently u mean? Full House, Wonderful Life, Journey to Home & more to add in the future..
Favorite Season: mcm kak sity juga, never stay long enough in a place with 4 seasons.. so my answer will be panas dan hujan sepanjang tahun season. hehe
Favorite Day Of the week: Thursday (because only God knows reason;) ) and Friday... I can have a lot of Saturday and Sunday!! ;)
Favorite Ice Cream Flavor: err taktauler nama dia tapi rasanya nama warna aiskrim tu hijau apple dan ada chocolate rices dlm dia.. I think it is called cholocate rices mint icecream kot.. kot lah kan. Susah nak jumpa tu.. But of all, ice cream is one of my fav. :D
Favorite Time of Day: I treasure every seconds of the day..

9 CURRENTS
Current Mood: Risaunya byk kerja tak siap, tapi ngantuk.. Dalam pada tu ade sikit rasa mcm nak nangis jer.. Err, tapi ade sedikit rasa tenang. Complicatednyer rasa kan!
Current Taste: Chocolate Almond Eclairs org bagi tadi..
Current Clothes: Baju biru nila polos dengan bunga timbul warna perak, tudung biru muda.
Current Desktop: Err.. scenary of a forest yg ada sungai
Current Toenail Color: putih kuku.. heheh no colourlah! Current Time: 4:45pm
Current Surroundings: Tak bising, agak senyap. Bunyi telefon jer..
Current Thoughts: Bila aku nak siap keje ni, kul berapa nak balik kampung ni, kepala aku dah start sakit ke, alamak email tak hantar lagi. ( : )) )

8 FIRSTS
First Best Friend: Zuhaida Jaafar, when I was in Sek Rendah Tmn Melawati 1 (Fasa 5) . Lost contact already for years..
First Kiss: aaAaa.. French Kiss ke? Not yet:p
First Screen Name: err.. S9811692 ?? Student number login ke UNIX system & Telnet..eheh
First Pet: Cat was always be at my home when I was small but I am not considering that as my first pet. Maybe Fishes?
First Piercing: hmm I think it was when I’m 8 years old? 7? something like that
First Crush: crush ke ek masa tu? I think lebih kpd rasa suka kwn dgn dia sbb dia baik. In Standard 1, I think his name is something like Irwan/Iwan can’t recall. Only in the same class+school for half year, after that he moved to other school
First Album: err.... KRU .. har har har

7 LASTS
Last Cigarette: (mcm kak sity juga) tak pernah.. 2nd hand smoker always... :)) lastly I think when I’m 8.
Last Drink: reverse osmosis water.. provided by the office
Last Car Ride: Yesterday with my friend
Last Kiss: The night before yesterday, from my mum...
Last Movie Seen: Harry Potter and the Goblet of Fire .. betul kot tajuknyer?
Last Phone Call: so many phone calls, forgotten already
Last CD Played: err..err.. VCD Journey Back to Home boleh tak?

6 HAVE YOU EVERS
Have You Ever Dated One Of Your Best Guy Friends: No.. I think so.
Have You Ever Broken the Law: Err.. can’t recall if any. May I say no?:p
Have You Ever Been Arrested: Yes, by my mother.. hahahahha
Have You Ever Skinny Dipped: Ni ape ni? Makanan ke? Kak sity pls explain..keh keh keh
Have You Ever Been on TV: Yes, a number of times already. Hehehehe Ops, takmoler nanti cop gile glamer..kakakakakka
Have You Ever Kissed Someone You Didn't Know: Of COURSE… no :p

5 THINGS
Thing You're Wearing: You mean currently? Wearing my clothes only. I put off my watch..
Thing You've Done Today: Mandi, Makan, Pergi Kerja, Bekerja, Makan, Gelak Ketawa, Kerja, Kerja Kerja, Baca Blogs, Kerja, Baca Blog, Tulis Blog.. Kejap lagi balik..
Thing You Can Hear Right Now: A phone is ringing from far away, two persons talking and laughing behind me, my colleague Maisarah is talking on the phone, I’m typing on the keyboard..
Thing You Can't Live Without: The things that Allah SWT has provided me to stay alive and live on …
Thing You Do When You're Bored: Sleep. Blog hopping. Go to shopping complex and watching + examine people one by one. Go to KLCC to watch the pertunjukan air terjun (air pancut yg buat pertunjukan tu..hihihi)

4 PLACES YOU'VE BEEN TODAY
1. My house
2. My Office
3. Foodcourt
4. Toilet

3 PEOPLE YOU CAN TELL ANYTHING TO
1. Allah
2. Siti Zurina
3. Siha

2 CHOICES
1. Black or White: or ( & Gray)
2. Hot or Cold: or (& Warm)

1 THING YOU WANT TO DO BEFORE YOU DIE:
Make handover notes on whateva works that shall continue after I die, and a list of people to inform if I die so that if I have any bad debts with them they may get the refund from my family, and if I have hurt them I want them to know I apologize to them; and if they have hutang-piutang with me they may refund it to my family (unless diorang pun tak mampu bayar sampai diorang mati kire halal la..). err is that supposed to be 2 instead of 1 thing? :D