Thursday, December 07, 2006

Berkat Cikgu

I had chit-chatted with my boss. I think i am gonna miss her when she 'retired' from here soon.. She applied for VSS and it has been approved.

We talked about one incident that in a session of ISO awareness given to staff, the people in the group were questioning the trainer's objective. The face of the trainer changed. The trainer was so frustrated with the non-cooperative attitude; plus when they were requested to show how to get the info - they can't do it.

In the end what happened to them?

The other group who has no problem with the reason for the awareness session and the way they were being taught, understood the concepts and using the right forms. And the people who were questioning the teacher, was the one who using the wrong forms and had to re-do their jobs.

My boss said: Tulah. Cikgu ni kita tak boleh nak lawan2. Ada berkat pada cikgu ni.

And the conversation continue with broaden subjects. Such as what is currently happened in the country. Including tentang pengajian agama, dan pembelajaran alQuran. She mentioned about 'Berkat Cikgu'.

"Sebab tu dalam ajaran Islam kita disuruh berguru dan menghormati guru. Dengan keadaan murid (pelajar) yang bersedia untuk belajar, perlu ada persediaan untuk belajar (mcm kertas, pen, buku), keadaan cikgu yang perlu melihat pelajar, cikgu juga perlu ikhlas nak berkongsi ilmu, mata cikgu perlu lihat pelajar, sebab dalam mengajar ni ada roh dia. roh ilmu itu sendiri. transfer of knowledge".

"Recalled back, when Rasulullah SAW menerima wahyu, keadaan Nabi masa terima some wahyu tu sehingga berpeluh2, bermaksud certain ilmu tu 'berat' sebenarnya. Bagi yang menerima dan mengajar"

Itu buat saya terfikir, betapa bukan mudah menjadi seorang yang berkongsi ilmu. Certain types of courses made me exhausted. Some of the trainers almost lost the voice to talk. Jika tak ikhlas atau tak bersungguh2 mengajar, juga menyebabkan anak murid (pelajar) tidak dapat menguasai sesuatu dengan baik. Selalu mengingatkan diri saya untuk tidak berlaku prejudis di dalam kelas; dan melupakan kalau ada rasa tidak suka kepada mana2 pelajar sebab ianya mcm menjadi satu doa pula untuk pelajar itu boleh atau tidak menerima ilmu yang diberikan.

Juga membuatkan saya terfikir, betapa saya sudah lama tak berhadapan dengan seorang guru untuk belajar. :)

p/s: posting yang lepas ada adjustment sket, sbb taknak seolah2nya nampak 'controversy' dalaman. ehhehe Aini, insha-ALlah takda cakap bukan2. Sekadar peringatan untuk diri saya yang selalu lupa.

4 comments:

ASaL said...

baca dlm ulasan novel mana tah, zaman dulu2 cikgu silat banyak yg simpan satu buah supaya anak2 murid tak melawan, atau ada niat lain kot nak mengekalkan superioriti (agaknya? menebak tanpa ada fact hehehe). Tapi cikgu skrg bagaimananya? Kena berbalik pada falsafah pendidikan mana yg dipegang kot? Tapi semakin dewasa, semakin terlihat pengetahuan dan ilmu Tuhan yang masyaAllah, tidak bertepi.
Hari tu pegi SABA Islamic kat setiawangsa beli buku, tanya kat kaunter Bro Shah ada wat lagi tak FCR. Dia kata Bro ada kat atas tgh bagi ceramah FCR Phase 3.
Ingat lagi Cikgu kita yg itu? :)

ieka said...

hehe tak tahuler tu As, sbb belajar silat tak pernah habis :)) . mungkin juga, tapi saya rasa kalau diberi peluang nak wajibkan semua pelajar lelaki melayu belajar silat masa sekolah rendah dan menengah. yelah, supaya ilmu itu kekal dan bile dah belajar silat barulah boleh kata lelaki melayu. hoohoh

itulah kadang2 mereka ada juga kata simpan sebahagian ilmu, jgn lepaskan semua nanti akhirnya orang akan senang2 nak tolak kita ke tepi. fikir sekali dua, ada juga kebenarannya. tapi saya mungkin jenis yg tak pandai nak mengelak, apa org tanya habis semua diberitahu.

Bro Shah mana boleh lupa. dah lama berazam nak masuk kelas dia, lepas dha kerja baru dpt.. uhuuhuh dah phase 3 dah? saya phase 2 pun tak pernah ada peluang lagi nak pergi. itulah ilmu dekat dgn mata pun saya tak tercapai dek kerana diri sendiri yg tak pandai nak uruskan masa dengan baik..

ASaL said...

agak2 kalu nak gi smbg phase2 jgn lupa ajak ye

ieka said...

insha-Allah takkan dilupakan. awak pun cenggitu juga yaa:D