Friday, October 06, 2006

12th Ramadhan: LRT = Bas Mini Alaf 21?

Ada orang ingin saya menceritakan kisah pagi tadi. Kisah 3 jam di LRT baru sampai ke ofis.
ntahler..saya tak larat nak cerita balik.. cuma penat jugakler tukar train smapai tujuh kali.. 7 kali diulang. pagi2 tgk org dah penuh kat luar kawasan.. ada seorg pemandu bas beritahu, masalah sama berlaku lagi - train tak nampak dlm screen. dah tunggu lama kat luar ni.. dekat sejam saya agak2 dah ok, masukler ke dalam... cerita naik train la ni..

Tren 1: Dr setiawangsa patah ke wangsa maju
Tren 2: Tukar train gi ke tmn melati..
Tren 3: Kemudian tukar lagi train. dr tmn melati ke terminal putra, patah balik lalu tmn melati terus ke wangsa maju.
Tren 4: Kat wangsa maju kena tukar train lagi ke setiawangsa (balik!)
Tren 5: Dr setiawangsa sampai ke KLCC tukar train lagi.. Kat sini salah plak annoucement..diorang sudah terbalikkan train ke arah kelana jaya (which is selatan) dan terminal putra (which is utara).. tapi saya stick je dgn annoucement dlm train supaya naik train seterusnya ke kelana jaya..
Tren 6: Naik tren dari KLCC ke Masjid Jamek..turun lagi
Tren 7: Dr masjid jamek..dan akhirnya baru sampai ke Kerinchi..

Dan saya memang lewat amat ke ofis.. sampai ofis saya separuh nak pengsan, nak ckp dan senyum pun tak larat.. Akhirnya pukul satu (waktu rehat) saya tertidur.. alhamdulillah dah ok balik.. apa2 pun nasib baik saya tak keseorangan dlm 'perjalanan' sejauh itu.. kalau tak saya lebih tense..hehehe itulah Encik Sam dan jugak Cik Haineyy.. hohoho mekasihler sanggup tunggu sama2 naik..

Cerita kelakar nak kongsi ialah..since at most time only one platform yg berfungsi, jadi setiap kali tren datang petugas akan menjerit train tersebut utk ke arah mana supaya orang tak tersi;ap masuk.. "Gombak, gombak, gombak" (refer to terminal putra); and then the next train "Setiawangsa, setiawangsa"; and everyone was like "ha setiawangsa, masuk masuk.."

And of course, as usuall, kepala dah start menerawang.. If in the earlier age of 70s and 80s, Bas Mini was the main trasport until people complaint about overloaded passengers, it seems to be the same for LRT (Putra esp). And after about 30 years, we have the new kind of "Bas Mini"; with no-more-space-to-squeeze-in in the morning.. (kalau tak caya..korang yg bawak kete jee or yg luar KL tu tryler dtg KL hari bekerja jam 7.15 - 9.00 pagi mesti faham). Imagine, how would it be in the next 30 years? MM..mungkin mcm hainey ckp, die jadi 2 tingkat plak.. hehehehehe

(boleh tak kalau cerita ni takde penghujung, saya gantung aje kat sini? :P )
.
~tamat~

4 comments:

Anonymous said...

Cerita yang boleh dicerita semula satu hari nanti, bila anak/cucu kau mengadu lapar/letih puasa.

ieka said...

mungkin.. kalau aku punya kesempatan untuk ada anak/cucu dan hidup sehingga masa itu:)

ieka said...

mungkin.. kalau aku punya kesempatan untuk ada anak/cucu dan hidup sehingga masa itu:)

ASaL said...

naik harga minyak awal tahun kata cam nak baiki infra dan pengangkutan awam....
tapi setiap kali balik KL, kena naik train waktu peak hours, my goodness, ampunilah dosa2 ku yg terpaksa bersesak2 dalam train yg penuh ngan lelaki & perempuan!
naik ke station train, takkan nak bayar RM2 sbb Intrakota dah tukar ngan Rapid KL! menapak 15-25mins sampai tapak kasut pun dah nak naik haus, sangatlah munasabah (?) apa yg berlaku skrg ni. LRT = Bas Mini, cam setuju je ngan Eika.