Tuesday, November 09, 2004

The 26th Day: Yehoo.. Abis keje daa

Yes, today is going to be my last working day before hari raya leave. Erm dalam seronok2 nak balik kampung ni, ada tanggungjawab yg terselit.. Berat juga ni.. isk, baru rasa nak seronok.. Apa yg seronok ek pasal raya ni? Sbb kalau fikir2kan, kite semua mmgler selalu juga jumpa ahli keluarga.. Apa ek.. :-? Hmm..agaknyer sbb thn ni dah besar, so semua yg kecik2 kena dtg salam, minta maap. Kalau tak, takdeler duit raya.. Gitu, bolehlah buli diorang sket.. heh heh heh.. >:)

Mmm pagi ni aku sibuk nak nyiapkan sebahagian lagi kad raya. Isk, tak nyempat2la nak tulis. Kalau tak sempat, lenlain tu aku kasi e-card je ler jawabnyer. :)) Dlm kesibukan semalam, aku terbaca satu tulisan dr saudara Zaafarani Zafirul. Terasa macam, mungkin juga betul kata2 dia tu. Seringkali kita rasa nak buat baik, tapi bile dah ada depan mata cara dan jalan tu..kite just abaikan ajer.. bukan kepada org lain sahaja, malah diri sendiri pun seringkali terperangkap dalam keadaan begitu.. hmm sementara waktu utk pagi ni sebelum kite updatekan lagi entry hari ini.. just a moment to share a short morning story from Bro Zaafarani Zafirul:

====
SUDAH SEDEMIKIAN KERASKAH HATI INI?

Di dalam perjalanan menuju kepejabat, aku terlelap menikmati sejuknya udara dalam bas. Seketika aku seperti terlihat dalam kesamaran mataku susuk tubuh seorang ibu setengah umur berdiri tidak jauh dari tempat dudukku. Tetapi, rasa ngantuk dan lelahku mengalahkan niat baik untuk memberikan tempat duduk untuk ibu tersebut.

Turun dari bas, baru lah sisi baik hati ini bergumam; " Andai aku berikan tempat duduk kepada ibu tadi, mungkin pagi hari ini keberkahan dapat kuraih ".

" Siapa tahu redha Allah untuk ku di hari ini dari doa dan terima kasih ibu itu jika saja kuberikan tempat dudukku ... "

" Ah.......kenapa baru kemudian diri ini menyesal? "

Semalam dalam perjalanan pulang dengan kereta api, duduk diepanku seorang lelaki tua berusia lewat 50an. Muncul seorang penjual air minuman, dan dia segera menggamit untuk membeli.
Tangan kirinya memegang secawan air minuman sementara tangan satunya meraba-raba sakunya. Sesaat dia memperhatikan beberapa keping yang ia mampu raih dari bahagian terdalam sakunya, ternyata.. dia mengembalikan secawan air minuman yang sudah digenggamnya kepada penjual air sambil menahan rasa hausnya.

Aku yang sedari tadi di depan lelaki tua itu hanya dapat menjadikan serangkaian adegan itu sebagai tontonan. Tidak ada tawaran kebaikan keluar dari mulut ini untuk membelikannya air minuman, meski di sakuku terdapat sejumlah wang yang bahkan dapat untuk membeli lebih dari secawan air! Bayangkan, cuma RM1.00 yang diperlukan lelaki tua itu.... tetapi hati ini tak juga tergerak?

Kelmarin, sebelum Isyak, juga dalam perjalanan pulang. Hanya berjarak 200 meter dari pejabat, aku melihat pemandangan yang menyentuh hati. Di pinggir jalan, satu keluarga sedang menikmati juadah kecil berbuka puasa mereka. Suami, isteri beserta dua anaknya itu tetap lahap meski yang mereka nikmati hanya sebungkus kuih entah pemberian siapa. Sempat langkah ini terhenti setelah tujuh atau delapan langkah melepasi mereka, sempat pula aku berfikir untuk menghampiri keluarga itu untuk sekedar mengajak mereka makan. Tapi ... bayangan ingin segera bertemu anak-anakku di rumah mengalihkan langkahku untuk meneruskan perjalanan.

Padahal, dengan wang yang aku miliki saat itu, sepuluh bungkus nasi goreng pun dapat aku belikan. Apalagi jumlah mereka hanya empat orang. Dan kalau pun harus tergesa-gesa, namun semestinya aku masih boleh memberikan sejumlah wang untuk makan mereka malam itu, atau
juga untuk sahur esok hari. Ahhhh, kenapa kaki ini justeru meneruskan langkah sekadar untuk memburu kucupan anak-anakku sebelum mereka tidur?

Selepas sahur, aku cuba renungi semua perjalanan hidup ini. Tak terasa, hari demi hari di bulan Ramadhan mulai berlalu. Bulan yang seharusnya menjadikan kita lebih dekat kepada Allah dan sesama manusia, melatih kita untuk mampu mengendalikan diri dan mempertajam kepekaan sosial.... ternyata belum berbekas pada diri ini.

Ya Allah, sudah sedemikian keraskah hati ini? Sehingga tanpa rasa berdosa kulepaskan begitu banyak kesempatan berbuat baik. Bukankah selama ini aku selalu berdoa agar Engkau memberikanku kemudahan untuk berbuat baik terhadap sesama? Tetapi ketika Engkau berikan jalan itu, aku malah melepaskannya.

Berikan kesempatan itu lagi untukku, Ya Allah...
====

No comments: