Monday, October 18, 2004

4th Fasting Day

Assalamualaikum wbt and hi all..

So, how's your day? Have you been missing me? heheh ;) Al-Hamdulillah, until today i am still alive. This Ramadhan seems to emerge the way i think in a new way.. Since I always (at most time) think differently from other people, i thought that i might be weird or rare or odd already.. But then i found out that actually more people out there are more intelectual than i am and they already think oddly.. ehhehe

By the way, some of you might wonder what 'gift' i received for my birthday this year. That 'gift' filled me like the same feeling i had when i just came back from umrah-I felt my life has been completed. And once again, i am feeling it. So, what is it that i really received this year?

I received knowledge
Al-Hamdulillah, for HIM let me walked thru this path and found what i searched for long time. :) Hmm, hari ni aku rasa cam jadi 'ustazah' la plak.. Ustazah celup je since i still have to refer to few people yg lebih arif. ehhe Since i received a number of questions pasal hukum-hakam.. i think i would like to share some of them with all of you. Esok2 kite postkan lagi ttg perkara2 yg dibincangkan hari ni. ok.
So, here you are with one email posting that create some 'havoc' among muslim women:
==
Subject: Untuk panduan

Assalamualaikum... Sempena Ramadhan yang bakal menjelang tiba tidak lama lagi ni eloklahsaya terangkan mengenai sesuatu yang jarang sekali diketahui oleh orang Islam seperti kita. Untuk pengetahuan semua, walaupun kaum hawa akan kedatangan haid pada setiap bulan (bg yg normal) dan tidak boleh berpuasa di bulan Ramadhan apabila tiba masa tersebut tetapi mereka adalah diwajibkan imsak sepanjang hari sehingga tibanya waktu berbuka puasa.
Wajib imsak bermaksud, wanita tersebut tidak dibenarkan sama sekaliuntuk menjamah makanan dan hendaklah menjaga diri seperti orang yangberpuasa. Ramai yang tidak tahu mengenai masalah ini kerana berpendapatapabila mereka tidak boleh berpuasa kerana didatangi haid mereka bolehmakan dan minum seperti biasa.
Sebenarnya pendapat ini adalah salah kerana walaupun didatangi haid, wanita adalah tidak dibenarkan sama sekali untuk makan dan minum seperti biasa. Perkara ini pernah dibangkitkan dua tahun yang lalu kerana umatIslam tidak peka dengan masalah ini.
Antara yang pernah membangkitkan masalah ini ialah Dr Mashitah dalam tulisan beliau di sebuah akhbar.Beliau menyatakan bahawa wanita yang tidak boleh berpuasa adalah wajib imsak seperti yang diterangkan diatas. Kalau anda merasa ragu-ragu dengan kenyataan ini cubalah bertanyakan kepada yang ahli seperti beliau untukbertanyakan pendapat. Saya cuma ingin berkongsi secebis ilmu yang saya pelajari di kelas agama, itu saja. Semoga panduan ini berguna untuk semua. Wallahhua'lam..

So, here goes the pendapat:

Pendapat 1
AMZ wrote:

salam,
perkara ni pernah dibangkitkan dalam satu kuliah yg dihadiri lama dahulu. kalau nak diikutkan, tidak makan dan minum ketika period adalah sunat sebagai menghormati bulan ramadhan...TETAPI tidak boleh digambarkan seolah2 sedang berpuasa - hukumnya haram sebab orang yg period haram berpuasa.

rational - apa yang kita buat semua berasaskan niat.berpuasa ramadhan diwajibkan berniat (sebab tuh kita diharuskan ikut maliki yang berniat sebulan takut2 terlupa satu hari nak niat puasa ramadhan - syafie berniat tiap2 malam). so, kalau niat kita tak makan tuh sebab kena berpuasa sama macam org lain tak boleh la.. niatkan je sebagai menghormati ramadhan..

tapi rasanya, kalau dah diberi kemudahan untuk takberpuasa tuh, nikmati ajela sebaiknya...orang lain susah payah tak nak puasa,korang plak tanak makan +minum..sekurang2nya takdela lauk untuk berbuka terlebih garam.

Pendapat ke-2:
Pendapat 2 (dari wanita)
salam utk semua juga.
Maybe saya tak layak untuk bercakap ttg perkara ni kat sini. Insya-Allah sekadar berkongsi sedikit ilmu yg ada hasil drpd menghadiri satu majlis ilmu sabtu yg lepas ttg ibadah puasa.

Isu ni pun ada dibangkitkan dlm majlis ilmu tersebut. Terdapat 3 golongan yg dibenarkan untuk tidak berpuasa; dan salah satunya adalah perempuan yg didatangi haid atau nifas. Sbbnya, dlm keadaan ini badan perempuan jadi lemah dan mengalami sakit2 lain.. So, kalau berpuasa ada kemungkinan akan mendatangkan kemudaratan kepada diri. Antara lain ialah kisah para sahabat yg berpuasa dan bermusafir. Dlm perjalanan, mereka berhenti berehat. Sebahagian yg lain meneruskan puasa, dan sebahagian yg lain berbuka puasa tetapi menyediakan makanan berbuka utk rakan2 mereka yg lain.. Kirenyer kalau dlm musafir, tidak berpuasa bererti makan dan minum apa beza tidak berpuasa utk perempuan yg dtg haid kan?

Kalau difikirkan secara logik pun, sekiranya wajib imsak sekalipun dtg haid dan tidak boleh makan dan minum sehingga terbenam matahari bererti kita sedang berpuasa (definisi puasa: menahan diri dari makan, minum, melakukan perkara2 yg mendatangkan nikmat dan bersama dengan isteri/suami dr terbitnya fajar sidiq hingga terbenam matahari). And if dr awal lagi berpuasa itu WAJIB untuk perempuan yg dtg haid, sudah tentu Allah dan Rasulullah SAW dah syariatkan kaum wanita berpuasa dlm apa jua keadaan sekalipun. Jadi mmg dah sah2 tak boleh berpuasa, kan.

cumanya, disunatkan utk tidak makan atau minum di hadapan org yg berpuasa / makan secara sorok2 sbb dikhuatiri mengganggu org yg berpuasa. Bak kata Munir, Allah dah kasi pelepasan, kite makan je lah kan.. Rugilah pulak kalau tak ambil peluang keemasan tu.ehhe;)

My apologize ttg kekurangan isi dalam apa yg akan saya perkatakan sbb hari ni kebetulan tak bawa nota2 dr kelas tersebut because perkara ni mmg dibincangkan secara mendalam dan termasuk ada petikan dr al-Quran, dan hadith sekali. Insya-Allah ada kesempatan saya akan emailkan nota tersebut kepada kawan2 (it's in hardcopy, so i have to type it first).

Apa2 pun, jika ada sebarang pendapat atau pembetulan, silalah betul2kan saya yg masih lagi sedikit ilmunya. wallahu 'alam.
Wasalam.
== ==

Teringat pesan Rasulullah supaya :Permudahkan, jangan disusah2kan sesuatu perkara. Tadi seorg sahabat pun ada kata, Islam itu mudah-jangan disusah2kan. :) Apa2 pun, atas kekurangan ilmu saya kurang pasti kenapa diwajibkan imsak dan alasan Dr Masyitah menulisnya (jika benar beliau yg tulis la). Kalau ada sesape yg ada pendapat lain bolehlah bagi komen yer.

Opss.. ari ni keje sampai kul 5.00 jer.. hehehe oklah, selamat berbuka puasa semua. Insya-ALlah jumpa lagi. Have a nice day all.. ;)

Ada sesape nak komen ape2 tak?

No comments: