Sunday, December 28, 2008

Kasih Seluas Semesta 4

p/s: ada ke org baca pjg2 ni? he he he

”Dalam dunia ini adakah orang yang punya kasih sayang macam itu akak?”, soalan saya kelihatannya sangat lurus, naif sedikit. Ahh.. adik yang baru menginjak umur belasan tahun.

”Ada.. Kasihnya juga seluas semesta. Tidak terjangkau masa kasihnya itu”, kata Kakak.

Wah, hati saya sudah melonjak. Siapakah itu?

”Dia pun sayangkan saya jugakah akak?”, soal saya lagi.

”Tentu sekali”, jawab Kakak.

”Oh siapa dia? Saya pernah jumpa dia ke akak?”, bertalu-talu soalan keluar dari mulut saya.

Kakak sudah tersenyum. ”Tidak, belum pernah lagi. Dia pun belum pernah bertemu adik lagi”.

Hairan sungguh saya. Siapakah ini yang kasihnya seluas semesta, namun belum pernah bersua muka.

Kakak menyambung, ” Manusia sering kali berkasih pada sesuatu yang seluas perasaan mereka sahaja. Jadinya kasih itu terbatas untuk satu dimensi dan waktu tertentu. Kadang-kadang kasih itu bersukat pula dengan waktu, bila habis waktu kasih pun hilang atau beralih arah”.

Saya dengar. Walaupun sukar sedikit difahami kali ini, saya sudah berfikir Kakak mungkin sebenarnya ahli falsafah yang duduk di ceruk kampung. Mungkin Kakak ini seorang penulis, atau Kakak sangat suka membaca lantas menceduk ilmu-ilmu dari buku-buku yang dibacanya.

”Saya selalu bagi ayam-ayam nenek makan. Lama-lama saya sayang ayam-ayam nenek itu. Hari itu, nenek ambil beberapa ekor ayam disembelih untuk masak. Saya rasa sedih sangat. Mula-mula saya tak nak makan tapi sebab lapar saya makan juga ayam itu”, cerita saya pada Kakak.

Kakak hanya tergelak mendengar cerita saya.

Kakak bercerita pula. ”Manusia ini apabila sayang, mereka sering mahukan apa yang mereka sayang menjadi milik mutlak mereka. Mereka kata mereka bukakan hati untuk apa yang mereka sayang itu. Tapi hakikatnya mereka mahukan apa yang disayang mengikut kata hati mereka. Apabila yang disayang itu tidak mengikut seperti kemahuan atau kehendak mereka, mereka jadi kecewa lantas hati menderita dan sakit. Mereka jadi marah dan benci pada kesayangan mereka”.

Terlintas di fikiran saya, Kakak putus kasihkah? Tiba-tiba berbicara soal hati pula dengan saya.

No comments: