Saturday, December 27, 2008

Kasih Seluas Semesta 2

~~Sambungan dari cerita terdahulu~~
p/s: Penggali Kubur, kisah ini tiada kena mengena cerita sensasi tahun 2008 ok :p

Terkejut saya mendengar kata itu tiba-tiba. Saya berhenti menghayun kaki, lantas menoleh.

”Kenapa akak cakap macam tu?”, Soal saya.

”Dalam alQuran kan ada memberitahu tentang bukti-bukti kewujudan Tuhan pada alam kita ini. Siang dan malam yang silih berganti, bintang, bulan dan matahari yang timbul dan tenggelam, tentang angin, hujan dan kilat yang membawa berita gembira dan bimbang...”, terang Kakak.

Saya diam. Teringat pada buku tafsir alQuran yang jarang-jarang diselak itu. Teringat juga pada Tok Ayah, orang tua di kampung kami yang juga menjadi imam surau tua itu dan mengajar kami anak-anak kecil mengaji setiap hari selepas maghrib. Beberapa hari lepas saya sudah beralih mengaji ke Surah Al-An’aam. Tok Ayah bercerita sedikit. Katanya Surah ini bererti Surah Binatang Ternakan. Dalam Surah ini banyak bercerita tentang kekuasaaan Allah melalui penciptaan-penciptaanNya. Saya diam sahaja, mengangguk-angguk apabila Tok Ayah berpesan, ”Nanti rajin-rajin baca maksud dalam Surah ini ya”.

”Jadinya...”, sambung Kakak, ”Bila kita membaca tentang kerajaan bumi dan langit Tuhan itu jaraknya sangat jauh entah berjuta-juta tahun perjalanan. Tentulah dalam keadaan fikiran manusia biasa Tuhan itu sangat jauh, kan?”

Ah..soalan retorik lagi kah?
..bersambung...

No comments: