Friday, March 25, 2005

Doa Hari Ini

[ =) ]
Al-Hamdulillah hari ini masih dikurniakan nikmat lagi utk hidup di bumi Allah SWT. Thanx to Siti for telling me that u miss me. I miss u too, and miss our old times.. hahaha (ops, korang jgn ingat aku ni Lesb**n althou pernah buat statement kurang berperasaan kat lelaki:P). Oh, BTW kena ckp juga kang Siti taknak belanja aku. p/s: Siti, kalau satu tu aku nak belanja makan (for econs subject) and satu lagi nak hadiah (for bday) boleh tak? He He He byk plak demand die..

Oh, al-Hamdulillah as well as i became the winner of previous quiz held by DikNon ini. *wink* dpt hadiah lagi;) . I thought at this age i won;t received any present/gift anymore. ( i know i will received it, but if and only if i get married)


[ O:) ]
Kak Umamah sent me this msg this morning:

"The Messenger (Peace and Blessings Be upon Him) said: "A Dua between Azan and the Iqamat is not refused, so make du'a at that time."
Doa di antara waktu Azan dan Iqamat tidak akan tertolak, maka berdoalah pada waktu itu.

[Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban] The Messenger (Peace and Blessing Be upon Him) said: "Three kinds of du'a are not rejected - or rarely are they rejected - du'a at the time of the call for prayer, and du'a at the time of fighting when the warriors are engaged with each other,and also during rain"
3 doa yang tidak akan tertolak- atau jarang ditolak adalah: 1) Doa di waktu azan 2) Doa di waktu berperang semasa pejuang sedang berjuang 3) Doa di waktu hujan

[Abu Dawud] The Messenger (sallallaahu 'alaihi wa sallam) said: "Three types of du'a are undoubtedly granted: a parent's du'a for his children, du'a of a fasting person, and du'a of the traveller."
3 doa yang pasti dikabulkan: 1) Doa seorang ibu/bapa utk anak-anaknya, 2) Doa org yg berpuasa 3) Doa org yg bermusafir

[Abu Dawud] The Prophet (Peace and Blessings Be upon Him) said: "The servant is closest to his Lord while in sujud, so ask Allah in that time."
Seorang hamba itu sangat dekat kepada Tuhannya sewaktu dia sujud, dan mintalah pada Allah pada waktu itu.

So make Dua. Marilah berdoa pada penghulu segala hari ini. (This doa was copy & paste from a friend's email)

Bismillahirahmanirahim.

Ya Allah hamba berlindung kepadaMu dari kesombongan orang berkuasa, yang berdiri gagah tanpa punya malu kerana merasa diri mereka lebih tinggi dari rakyatnya, padahal rakyatnya itulah yang meletakkannya di kerusi dan membiayai hidup mereka, namun rakyat itu pulalah yang menjadi sasaran dari paluan dan asakkan para penguasa.

Ya Allah hamba berlindung kepadaMu dari kesombongan orang kaya, yang berjalan acuh tak acuh dan mendongakkan kepalanya kerana merasa dirinya lebih penting dibanding orang-orang lainnya, padahal orang banyak itulah sumber penghidupan dan kekayaannya, namun orang banyak itu pulalah yang selalu disuruh siap dibeli kehormatannya dengan wang dan harta mereka.

Ya Allah hamba berlindung kepadaMu dari kesombongan orang pandai, yang selalu merasa lebih hebat dari orang lainnya, sehingga ia membuka mulutnya lebar-lebar dan memuntahkan hujan kata-kata yang berasal dari perasaan pandai dan hebat di dalam dirinya, padahal inti kepandaian adalah kesanggupan untuk mendengarkan serta kerendahan hati untuk tidak banyak membuka mulut, dan puncak tertinggi keterpelajaran berbanding sejajar dengan tingkat kesedaran atas kebodohan diri.

Ya Allah hamba berlindung kepadaMu dari kesombongan orang masyhur yang selalu merasa lebih khusus dibanding orang-orang disekitarnya, yang menyangka bahawa kemasyhuran adalah kelebihan darjat atas orang lainnya, yang mengira bahawa kemasyhuran adalah sama dengan keunggulan dan kehebatan, yang perilakunya mengandalkan ( bersandarkan ) " kerana aku masyhur maka aku hebat ", bukan membuktikan bahawa "kerana aku bermanfaat maka aku ( terpaksa ) masyhur. "

Ya Allah hamba berlindung kepadaMu dari kesombongan orang alim sholeh, yang ke mana-mana sibuk merasa bahawa yang selain dirinya adalah najis, yang tidak punya kemampuan lain kecuali merasa dirinya suci dan selalu benar, yang beranggapan bahawa Tuhan adalah anak buahnya, bahawa para Nabi dan Rasul adalah staf dan bawahannya untuk melaksanakan kepentingan-kepentingan diri dan golongannya.

Wallahualam.

No comments: