Tuesday, April 20, 2004

Kalau Mampu

Surah Al hasyr
---------------
[20] Tidaklah sama ahli Neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).

[21] Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.

[22] Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

--------------------------------------------
Buat yg memberi tafsiran ayat2 di atas, terima kasih diucapkan. Walau tiada kena mengena dengan apa yg aku hadapi, tapi seolah2 ayat itu mampu menjadi penyejuk hati dan memberikan ketenangan seketika..

Letih nak bercerita, cukuplah kalau aku dpt buat serangkai kata. Bagi yg tidak memahami, tak mengapa. Bagi yg memahami terima kasih. Entahlah, aku yg terlalu byk meletak batu di setiap jalan atau mmg benar jalan itu penuh dengan batu2 yg menghalang..

Sabarlah, sabarlah, sabarlah..



" Dunia ini sudah penuh sudah sesak
Dunia ini sudah terlalu bingit
Tak cukup langkah utk aku berlari
Tak cukup tempat utk aku berpijak
Tak cukup udara utk aku bernafas
Terlalu serabut utk aku berfikir


Jika kamu tak cukup tgn, aku juga begitu
Jika kamu terdesak, aku juga begitu
Jika kamu kesuntukan waktu, aku juga begitu
Tak perlu lemparkan semua wajah2 di mata aku
Tak perlu gegaskan semua rencana yg berteraburan di kakiku
Tak perlu gegar gempitakan meja2 kerjaku yg telah cukup berselerakan
Sedangkan di waktu yg sama di cupingmu suaraku bagaikan angin lalu sahaja
Dan waktuku kau anggap mainan semata


Larikan saja aku dr sini
Dari dunia yg telah mencambahkan kebencianku
Biar ku cabut sisa2 sembilu yg masih melekat di tangkai2 hati
Biar ku sapa jauh2 hujan masin yg tergantung di jentayu mata
Biar .._.. biar ..
Asal jiwa ini tak melarat sakitnya..
Asal jantung ini bukan berdegup kejahatan
Asal hati tidak beku lagi melihat kebenaran

Kalau mampu aku lakukan …………………. Kalau mampu ....
"

No comments: