Tuesday, March 11, 2008

Ayat-Ayat Cinta

Ya, saya kira tak sedikit bertanya soalan serupa bilamana kami (termasuk mak fahri dan kembar nya) bercerita tentang Ayat-Ayat Cinta.. Nak tahu best ke tidak, kenalah baca bukunya. Banyak yang boleh dipelajari juga...

Kami masih menanti dengan debaran bagaimana AAC The Movie pula nanti, walaupun debaran itu tidak sekuat debaran menanti siapakah yang bakal menerajui menjadi ahli kabinet negara. ** Cuma saya kira debaran itu bertambah kurang kerana dapat melihat versi uncut, bererti masih belum selesai lagi produksinya.. terima kasih buat (penyedut utama) ibu aina; dan transit penyedut lain ibu Asmah . Tanpa mereka, tiadalah kami2 dapat mengurangkan kepenatan bercerita mengenainya dan menunggu bila akan masuk ke Malaysia.

Apa-apa pun, kata ibu2 di atas mereka tetap mahu pergi menonton bersama2 hehhehe.. Dan, seperti dijangkakan akhirnya saya sudah menonton AAC The Movie version uncut setelah entah berapa minggu hari di tangan. Seharusnya, kerana saya melihat kedua-duanya versi yang berlainan. Jadi saya sangat sukakan novel, dan boleh menerima filemnya. (Dalam novel, Ayat-Ayat Cinta yang dimaksudkan adalah ayat-ayat Tuhan dari alQuran yang penuh dengan kecintaanNya kepada makhluk2nya juga muslim yang mana sangat menyentuh hati jika benar2 menghayatinya:) )

Dannn..
Bahagian paling istimewa untuk saya dalam dialog itu:
Kata Maria, "Senang ya, kalau kita bertemu dengan jodoh, yang diberikan Tuhan dari langit"
Kata Fahri, "Bukan dari langit, tapi dari hati..."

Kalau kaum ibu bersuara mahu pergi, jangan tinggalkan saya ya!

p/s: Aida, i am somewhat agree with you need to bring tissue next time. he he he

Notes:
** I have promised myself tonight not to touch on political issue. So i will reserve it this time as most bloggers already share their thoughts. Do check it out around. Anyway, just a two-cents thought.. If previously we don't care and believe in our media main streams, why do we have to show much concern to them right now when it is proven that the previous government was not doing the right things?

selamat malam semua. selamat bermimpikan yang baik-baik.

5 comments:

Ummu Auni said...

eish, dah tgk juga?
camne ni, nak gi tengok kat pawagam lagi tak?

ieka said...

well, terpulang pada kata ramai. i'm ok je to have some chit chat with u people or to just hang out together.. heheh bila lagi, and atas alasan apa lagi kan?:P

btw aini, kalau gi tgk sekali lagi boleh sambung cerita ttg obsesi kite dgn AAC ni juga..kakakka

Hany FF said...

huhuh...kiter pun dah tgk. grab drp shared folder semah. tribute to semah & aina. ;)

komen? memang tak seindah buku.
sebab banyak personaliti Fahri yang diubah sedangkan Fahrilah pemain utamanya. For me, watak fahri yang dikata sempurna bagai malaikat dalam novel tu sbnrnya taklah sesempurna mana. Dia ada kekurangan, e.g: tak tahan panas, mudah jatuh sakit.

watak tu sbnrnya banyak di kalangan perantau2 mencari ilmu di timur tengah sana. cuma sesetengah orang tak pernah jumpa watak sebegitu...sbb tu mereka tak percaya kewujudan orang sebegitu.

Sayang watak fahri diubah.
saya tak nampak fahri yang tekun menterjemah, tabah menghadiri kelas sheikh uthman. fahri yang ada plan 10 tahun pun ditunjuk sekali imbas tanpa mendatangkan kesan kepada penonton.

Maria, Noura & Nurul, excellent penghayatannya.
Aisha...cuba sedaya upaya dah tu. Tapi cantik sangat. So, takleh nak komen banyak2. ekekkek.

Tisu? Errr...taklah nangis cam baca novelnya. Tapi menitis juga airmata masa Maria sakit dan Fahri nikah dgn Maria.

ieka said...

haah byk kisah fahri die tak masuk. sbb tu ika kate buku best sgt, movie boleh la... dan tak boleh compare dua2, kena tgk as separated entity now. ehehhe tapi adalah sikit2 yg boleh diambil kan;)

oh yer, fav saya masa kat penjara tu. esp waktu dia cuba utk solat dalam keadaan payah menahan hiba. i remembered another prisoner said: ke mana kamu solat? selama ini ramai yang solat, tapi tak mengerti ke mana dia solat.

mungkin tak cukup masa kalau nak cerita semua kot? then saya rasa buatlah utk 3 jam masa harry potter..atau bersiri 2 mcm LOTR.. he he he..kan kan kan:p

aida said...

amboi, nak sampai ada sequel AAC tu. udah-udah le wei :P