Tuesday, February 19, 2008

Multiplier Effect III (Finale)

Related Link (you may want to read these first
1. Multiplier Effect I
2. Multiplier Effect II
"Yin & Yang"

I never thought that my previous posting was somehow difficult to be followed by my readers. Well, hopefully the 3rd posting (perhaps the last one in this topic at the moment) will help to ease the understanding.
p/s: It is going to be in Malay for this time..

Konsep Yin & Yang
Seorang guru pernah memberitahu saya mengenai pandangan beliau berkenaan konsep Yin & Yang.

Jika diteliti secara mendalam, dalam satu kelompok warna berbeza akan ada kelompok yang kecil. Contohnya, dalam kelompok warna hitam akan ada bulatan kecil berwarna putih. Di kepala warna hitam adalah hujung ekor warna putih, yang mana juga menggambarkan satu kelompok yg kecil kemudian berkembang besar. Begitulah sebaliknya.

Guru saya mengaitkan hubungan di antara kejahatan/kebatilan dan kebaikan/kebenaran. Dalam semua berusaha untuk kebaikan, pasti ada yang ingin melakukan kejahatan. Itulah terjadi dalam kelompok berwarna putih, akan ada bulatan berwarna hitam.

Apabila kejahatan yang sedikit berkembang (multiplier effect) dari ekor ke kepala, akan ada juga golongan yang cuba menentang kejahatan (bulatan putih). Begitu juga sebaliknya.

Baik & Buruk Multiplier Effect

Seperti ditekankan di dalam topik 1 dan 2, tujuan 'Multiplier Effect' atau Kesan Berganda ini adalah untuk meningkatkan taraf dan situasi ekonomi sesebuah negara. Walaubagaimanapun, impak yang berlebihan akan menyebabkan berlakunya kegawatan ekonomi (recession) kerana berlebihan wang di dalam pasaran (in hands) akan menyebabkan kemerosotan nilai matawang dan berlakunya inflasi.

Bagi mengelakkan perkara ini berlaku, perlu ada satu kawalan yang mana pada satu masa yang sesuai matawang yang berada di pasaran ini akan ditarik dari pasaran. Dengan ini nilai matawang akan bertahan atau meningkat dan inflasi dapat dikawal.

Tentang Malaysia..

Saya terbaca di dalam beberapa artikel mengenai kewujudan Malaysia yang bermula sebagai negara sosialis yang memberikan kebebasan kepada rakyatnya dari segi agama dan kehidupan. Pengetahuan dan kebebasan melakukan apa yang disukai dapat dilihat dari kepelbagaian makanan, cara hidup, dekorasi kediaman, majalah2, hiburan2, teori2 kemanusiaan dsb.

Walaupun Islam adalah agama rasmi, namun kebanyakan undang-undang yang diciptakan juga adalah diurus, diubah dan dilaksanakan berdasarkan pemahaman serta pemikiran manusia sendiri samada undang-undang tersebut adalah undang2 bertulis seperti digunakan di mahkamah atau undang2 tidak bertulis seperti adat dan budaya.

Kemungkinan untuk perlaksanaan ini berjaya adalah tinggi, tambahan pula pada permulaan perkara ini tidak secara formalnya berlaku dalam kata integrasi yang sebenar. Pada satu tahap, keterbukaan ini akan memberikan pengalaman dan penambahan pengetahuan dalam sudut ekonomi, kehidupan, cara hidup, serta taraf pendidikan yang lebih baik.

Namun pada satu tahap, atas dasar sesuatu itu dibina kerana tangan manusia sendiri tidak dapat kekal selamanya. Keterbukaan ini akan menyebabkan masyarakat hilang nilai dan identiti diri.

Hukum alam mewujudkan satu keadaan di mana pucuk muda yang tumbuh dari benih pokok akan membesar, menumbuhkan banyak daun, bunga dan benih, kemudian menjadi tua dan mati. Dan dari benih tersebut akan tumbuh pokok yang besar, berdaun, berbunga dan menumbuhkan benih baru. Keadaan berterusan sehingga ke satu masa yang ditetapkan Allah SWT.

Di mana teori ekonomi berlaku?
# Teori ini menjelaskan apabila dalam keadaan yang biasa, sesuatu itu boleh diubah sehingga menacapai tahap puncak (tertinggi).
# Tahap puncak ini akan berada beberapa ketika yang mana mampu mengubah keadaan semua di sekelilingnya kepada keadaan yang lebih baik.
# Namun, selepas tahap puncak ini akan berlaku tahap kejatuhan, yang mana jika tidak dikawal akan menyebabkan keadaan yang lebih rumit untuk diperbaiki.
# Jadi bagi mengelakkan perkara yg rumit ini terjadi, keadaan di puncak ini perlu dikawal.

Apabila berlaku keadaan yang tidak terkawal di sesuatu situasi itu, kita perlu menilai balik jika keadaan itu boleh dikawal dengan cara kembali ke cara terdahulu. Contoh paling dekat sekarang ialah: penggunaan bahasa inggeris yang sepatutnya membantu para pelajar lebih 'competitive', namun yang berlaku kemerosotan pembelajaran yang sangat ketara berbanding sebelum penggunaan bahasa inggeris; (dan mungkinkah secara tidak langsung berlakunya masalah salah laku di kalangan pelajar kerana kekecewaan tidak dapat memahami apa yang diajarkan cikgu; dan juga kerana pelajar itu tidak dapat menghayati nilai2 dalam pembelajaran itu? sekadar 'bergosip' sahaja.. jgn ambil berat:P)
Jadi sudah timbul ura-ura untuk menukar kembali ke bahasa melayu. Cuma masalahnya ura-ura itu terlalu lambat, lambat sangat, teramat2 lambat.. Tidak tahu lambat itu sebab memikirkan patutkah mengaku kadang2 pemimpin juga melakukan kesilapan dalam membuat keputusan atau sekadar melambat2kannya sehingga semua lupa sehingga akhirnya tiada apa yang dibuat di peringkat atas dan peringkat bawah masih perlu bertungkus-lumus menyampaikan apa yang diperintahkan oleh orang di atas.. Allahu'alam.

Kesimpulannya:

Kadang2 kita tidak perlu terus ke hadapan untuk berjaya, sekiranya tidak dapat diteruskan dan berlaku banyak masalah, kita perlu kembali menilai apa yang pernah dilaksanakan untuk memastikan kejayaan berterusan. Penilaian kembali mungkin melibatkan point atau dasar yang sama di masa lepas, tetapi dalam aplikasi yang lebih diterima pakai di masa kini.


Menilai kembali masa lampau, kita mungkin boleh mengkaji bagaimana cara pendidikan orang dahulu2. Mungkin ilmu itu akan jatuh bertebaran sehingga tidak dapat diserap jika jarak antara pelajar di dalam kelas terlalu jauh antara mereka satu sama lain dan dengan cikgu. Mungkin cikgu2 dulu ada doa2 mereka agar anak murid baik2 selalu. Cikgu2 juga cuba menghayati apa yang diajarkan supaya mereka juga baik2 tingkah-lakunya sekaligus memberikan aura kebaikan itu kepada para pelajarnya. Mungkin doa2 ibu bapa di pagi hari untuk anak2 mereka sebelum pergi belajar walau ibubapa tidak dapat membaca, tidak belajar setinggi mana, sibuk juga bekerja tapi masih sempat katakan yang baik2 di pagi hari untuk anak2. Ya, mungkin ramai yang sudah terlupa atau tidak ingat. Mungkin, kata saya. Mungkin juga tidak...


Cukup untuk kali ini. Saya belum habis mengkaji. Dan masih sedang mengaji (belajar).


p/s: Post-posting retoric question:
Patutkah saya tulis buku jikalau begini? Dan (paling penting), ada ke orang nak beli buku saya?:P hahahahhahaha

4 comments:

Hany FF said...

ika, syarat orang nak beli buku...
1. topik menarik
2. tajuk hebat maut
3. bahasa simple
4. harga murah
and of course last but not least...
publicity & qtty in market lah.
kalau susah nak jumpa di pasaran, orang tak ramai beli gak.

heheh...topik menarik...
cuma kena tulis dalam bahasa simple utk reach out the society.
and ...bila pilih tajuk...kena kreatif la. jgn tulis ME tu...kot orang igt topik berat (walau actually mmg berat)...it is actually to understand of daily life more.

tgk buku PTS...tajuk kreatif & menarik. rasa teruja nak beli & baca. kan? :)

so, why not?


p/s: kali ni pehe gak la :D

ASaL said...

good one
or transfer to creative writing, a theory in a story...:)

but, i truely believe, nape pemimpin bleh wat salah dalam decision, sbb kita memberi tugas pimpinan itu kepada bukan ahlinya.

Tidak mengapa text dlm bahasa Inggeris, tapi student perlu faham sesuatu dengan bahasa yg difahami. Untuk galakkan student membaca, kita kena lebih dulu bagi mereka jalan untuk faham. Lepas tu baru terbit initiatif untuk mereka belajar sendiri. Tapi kalu awal2 dah tak faham, camne?

ieka said...

hany,
tq for the comment. tapi kalau saya nak kupas satu2, jawabnya mmg tulis buku laa kat blog ni. hehehe bolehlah diconsider di masa akan dtg kot2 berubah hati nak jadi penulis plak:P kekek . cumanya mmg berat jugakler setelah mendapat review dr beberapa org..ni kena byk menuntut dr tok mudin ni cemana nak menulis mcm bercerita.. ahahhahah

anywya, good to hear u at least boleh paham:P terima kasih sbb jadi pembaca setia.. kui kui kui


As,
Pernah dengar tak cerita bila ada orang2 yg diberikan kuasa mereka rasa mereka serba tahu, dan kemudian apa yg dibuat jadi serba taktahu? Itulah yg rasanya berlaku kat kite. :)

FYI, lupe nak cerita dlm posting tu, semasa President Amerika dulu nak meningkatkan balik ekonomi Amerika yg jatuh teruk semasa perang dunia ke-2, salah satu cara dia tak dengar kepada pemimpin tapi dia pergi (dia sendiri yg pergi ok) mengadap profesor ekonomi tertop di universiti negara dia - alamak saya terlupa nama dia hari ni- utk tanya bagaimana cara nak naikkan ekonomi negara balik. Walau dpt tentangan drpd menteri2 dia sbb usul yg dicadangkan tidak pernah dibuat dan tidak ada rekod, dia tetap jalankan apa yg diberitahu oleh pakar ekonomi tersebut. Dlm konteks ini mengambil kira apa yg diberitahu oleh 'yang ahli'. Dlm masa less than 2 years lepas implementation, economy mereka boast up.

BTW (saya tak kata saya sokong mana2 atau teori ini bagus), time zaman PM terdahulu mmg ekonomi kita based on theory org ni la..economy noble winner . Tapi masa tu PM kita paham betul2 konsep. Sekarang ni, i have no comment. Tak nampak trend mana yg diorang gune.. mcm bercampur aduk aje.. he he he

r.o.l. said...

Aku pernah dengar yang Jimmy Carter adalah satu-satunya Presiden AS yang pernah menjemput ekonomis ke Rumah Putih. Mungkin yang kau maksudkan ialah Eisenhower?

Masa aku belajar ekonomi dulu, pensyarah aku Dr. Roz ada tunjuk macam mana Dr. M mengatasi kemeruduman ekonomi pertengahan 1990-an. Melalui formula GDP, kalau tak silap, Dr. M buat segalanya terbalik daripada apa yang patut. Memang berisiko. Tapi semuanya berjaya, dengan izin Allah. Wallahua'lam.

Aku rasa kau insya-Allah boleh tulis buku. Bakat memang dah ada. Aku pun mula tulis blog atas dorongan kau jugak, kan? Apa kata kau tulis artikel dulu? Artikel ME ni OK, tapi kena edit lagi sikit. Sekadar pendapat.